Volvo testar vätgasbilar med förbränningsmotor 2026
Parallellt med utvecklingen av nya batterielektriska tunga fordon sker utveckling av teknik med vätgas som energibärare. Volvo utvecklar nu vätgaslastbilar som använder bränsleceller, men också modeller med förbränningsmotor. Den senare varianten ska testas tillsammans med kunder med början om två år.
Lastbilar som drivs av grön vätgas är ett av de stora utvecklingsspåren på vägen mot nollutsläpp.Vätgaslastbilar, både med förbränningsmotor och bränslecellselektriska kommer att vara särskilt lämpliga på längre sträckor och i områden där det finns begränsad laddinfrastruktur eller tid för att ladda batterier.
Volvo meddelar nu att man ska påbörja tester av lastbilar som använder vätgas i förbränningsmotorer tillsammans med utvalda kunder under 2026. Lastbilarna kommer att introduceras på marknaden mot slutet av detta årtionde. Just nu pågår tester i labb och i fordon.
– Lastbilar där den traditionella förbränningsmotorn finns kvar, men körs på vätgas, kommer att ha samma prestanda och tillförlitlighet som våra diesellastbilar, men med den extra fördelen av möjlighet till nettonollutsläpp av CO2. De kommer att bli ett värdefullt komplement till våra batterielektriska lastbilar som har funnits på marknaden i flera år, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.
Volvolastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas kommer kunna ge nettonollutsläpp av CO2 när de använder förnybar HVO som antändningsbränsle. Dessa fordon kategoriseras som ZEV (Zero Emission Vehicles) enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2-utsläpp.
– Det är tydligt att flera tekniker krävs för att minska koldioxidutsläppen från tunga transporter. Vi har en global verksamhet och behöver erbjuda våra kunder många olika lösningar för att sänka koldioxidutsläppen. Kunderna kan välja lösning baserat på transportuppdrag, tillgänglig infrastruktur och pris på grön energi, säger Jan Hjelmgren.
Volvos lastbilar med vätgasdrivna förbränningsmotorer kommer att använda High Pressure Direct Injection (HPDI), en bränslesystemteknik där en liten mängd antändningsbränsle sprutas in med högt tryck för att möjliggöra kompressionständning innan vätgas tillsätts. Fördelarna med denna teknik är bland annat högre energieffektivitet med lägre bränsleförbrukning och högre motoreffekt. Tekniken är tänkt att utvecklas tillsammans med Westport Fuel Systems genom ett gemensamägt bolag.
Om Volvos kommande vätgaslastbilar
– Vätgasdrivna Volvolastbilar kommer att ha en räckvidd som är jämförbar med många diesellastbilar, beroende på typ av transport.
– På grund av de låga CO2-utsläppen från vätgasförbränning kategoriseras dessa lastbilar som ”Zero Emission Vehicles” enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2-utsläpp.
– Förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer att släppa ut små mängder kväveoxider och partiklar.
– Vätgas kan även användas för att driva bränslecellslastbilar där el produceras ombord på lastbilen med hjälp av vätgas. Bränslecellslastbilar har inga avgasutsläpp och släpper endast ut vattenånga.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se