Miljözon 3 – Fordon, dispenser och tips
Den 31 december 2024 införs miljözon klass 3 på Norrmalm i Stockholm City. De skärpta kraven på vilka fordon som tillåts i den beslutade zonen kommer både att påverka de företag som utför transporter i zonen och deras kunder.
Det politiska beslutet kring miljözon klass 3 är förankrat i EU och beslutat av regeringen. Reglerna för vilka fordon som tillåts i miljözon klass 3 regleras i trafikförordningen och är samma i hela Sverige. Stockholms stad kan inte justera dem.
Aktuellt område
Kartan nedan illustrerar vilka vägar som omfattas av beslutet.
Lägg märke till att Kungsgatan, Sveavägen, Birger Jarlsgatan och Hamngatan inte är inkluderade i zonen utan ringar in den. Miljözonen gäller även för Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan. Klaratunnelns in- och utfarter mellan Sveavägen och Vattugatan/Centralbron ligger inte inom miljözonens område.
Fordon som tillåts i miljözon 3
Personbilar | Lätta lastbilar och lätta bussar | Tunga lastbilar och tunga bussar |
Rena elfordon | Rena elfordon | Rena elfordon |
Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 | Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 | Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 |
Bränslecellsfordon (vätgasfordon) | Bränslecellsfordon (vätgasfordon) |
Bränslecellsfordon (vätgasfordon) Laddhybrider med utsläppsklass Euro 6 |
Notera: Laddhybrider är inte tillåtna för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar.
Ansök om dispens
Har du beställt ett fordon innan den 31 augusti 2024 men inte får den levererad innan zonen träder i kraft går det att ansöka om dispens redan nu. Ni ansöker om en dispens per fordon.
Använd formuläret via denna länk eller skicka beställningskvittens, orderbekräftelse eller annan köpehandling till: dispens.tk@stockholm.se. Då det har funnits tekniska problem med webbformuläret ombeds alla som ansökt om dispens under augusti fram till 4 oktober 2024 att skicka in sin ansökan om dispens igen.
Om det finns andra särskilda skäl så går det alltid att försöka söka dispens.
Dispensenheten på Stockholm Stad vädjar att sökande ska vara så tydlig och omfattande som möjligt om anledningen till dispensansökan.
Undantag
Undantagen är listade via länken: Stockholms Stads Hemsida
Tips till dig som utför transporter i miljözon 3
-
Förbered ett ”innerstadstillägg” eller liknande. En eventuell ökad kostnad ska inte drabba åkeriföretagen utan bör föras över på kund. Ta kontakt och för en dialog med dina kunder..
-
Ansök om dispens redan idag. Sker leveransen av ett redan beställt fordon efter årsskiftet kan ni ansöka om dispens redan idag.
-
Slopat nattfönster ger fler möjligheter. I samband med införandet av miljözon 3 slopas nattförbudet för tung trafik i zonen för zongodkända fordon. Se över era möjligheter till eventuella nattleveranser tillsammans med era kunder för att optimera verksamheten.
-
Se nya affärsmöjligheter. Om du investerar i fordon som är godkända i miljözon 3 eller redan har fordon - se till att använda detta i din marknadsföring. Ta vara på att det utvecklas nya affärsmöjligheter.
Varför införs miljözon 3
Vi vet att våra förbränningsmotorer blir allt renare. Anledningen till att dieselmotorn inte tillåts i miljözon 3 är i första hand för att minska lokala utsläpp av kväveoxider och partiklar, inte utsläppen av koldioxid. Här är det en stor skillnad mellan den traditionella förbränningsmotorn kontra gas-, el- och bränslecellsfordon. För att kunna upprätta miljözonen måste staden kunna påvisa att trafiken är en bidragande orsak till att gränsvärden för lokala luftkvalitetsnormer överskrids, vilket gjorts i aktuellt område.
En miljözon i Stockholm har varit på agendan i många år. Första området som utreddes var hela Norrmalm och Gamla Stan. Diskussionen kretsade sedan länge kring ett införande endast i Gamla Stan. Under arbetstiden skedde sedan snabba svängningar och det beslutades istället att lägga zonen på Norrmalm.
Den korta tiden mellan beslut och införande skapar utmaningar för åkerinäringen, som är beroende av långsiktighet och tydlighet för att kunna göra investeringar i tid, räkna hem dem och planera verksamheten. Detta är något vi på Sveriges Åkeriföretag påpekat i våra dialoger och något som vi även tar med oss i vårt fortsatta arbete och i utvärderingen av en eventuell utökning av zonen.
Mer information
Mer information hittar du här: Miljözon klass 3 - Stockholms stad
Titta på vårt webbinarium om miljözon klass 3 med Trafikkontoret Stockholms stad från den 8 november .
Jacob Hartman Berger
jacob.hartman@akeri.se
010 - 510 54 04
Joachim Wiberg
joachim.wiberg@akeri.se
010-510 54 02