Bild på medarbetare inom SÅ utbildning

Tillsammans utvecklar vi branschen

Sveriges Åkeriföretag erbjuder en rad utbildningar utformade för företagsledare och medarbetare i åkerinäringen.

Utbildningar

Du hittar alla våra bokningsbara utbildningar i webbokningen. Vi fyller på efterhand som planering sker. Om du inte hittar den utbildning du söker, hör gärna av dig till oss: utbildning@akeri.se eller 010-510 54 00.

Sveriges Åkeriföretag erbjuder ett brett utbildningsprogram speciellt framtaget för företagsledare och medarbetare i åkerinäringen. Vi erbjuder även branschanpassade verktyg som ett komplement till våra utbildningar. Vid varje tillfälle utbildning ges dessutom möjligheter till nätverkande med personer knutna till branschen. Du kan boka in dig på alla våra utbildningar via länken nedan. 

Senaste nytt att känna till kring YKB hittar du här: www.akeri.se/senaste-nytt-om-ykb

De utbildningar som är genomförbara och tillåtna att genomföras digitalt erbjuds digitalt: 

  • ADR 1.3 (helt webbaserad)
  • ADR - delar som tillåts att genomföras digitalt kan göras online, men praktiska moment kräver fysisk närvaro 
  • Eget på väg online (helt webbaserad)
  • Eget på väg lärarledd online
  • Kör- och vilotider online (helt webbaserad)
  • Transportekonomi lärarledd online
  • Transportledning lärarledd online
  • YKB lärarledd online (vi erbjuder väldigt få öppna YKB-kurser online, eftersom gällande regelverk tillåter max 12 timmars utbildning på distans inom innevarande YKB-period)

Kontakta oss gärna om du har frågor.



Boka ditt utbildningsdeltagande 

Hitta den utbildning du söker.

Till bokningssidan

 

 


 

SÅ Utbildning

Kompetens kostar, inkompetens kostar mer

Din personals utveckling är lika med ditt företags utveckling. Investerar du i utbildning stärker du konkurrenskraften och möjliggör nya framgångar. På Sveriges Åkeriföretag har vi som mål att fortsätta att ständigt bidra till en positiv utveckling av åkerinäringen genom alla våra kursdeltagare.

Våra lärare är erfarna kursledare med många års erfarenheter och spetskompetens inom sina respektive ämnen och de har en gedigen kunskap om branschen. För att möta olika behov har vi både öppna, företagsanpassade och skräddarsydda utbildningar.

Fördelar med SÅ Utbildning 

  • Fasta och behovsanpassade utbildningar
  • Flexibilitet – öppna och företagsförlagda upplägg
  • Rikstäckande spridning i landet
  • Stark intern branschkompetens och externt kontrakterade lärare med spetskompetens
  • Bevakning av aktuella branschfrågor 

 

 

Information om våra utbildningar

Klicka på respektive utbildning i listan nedan för mer information.

 

 

Frågor och svar

Här har vi samlat frågor och svar som berör Sveriges Åkeriföretags utbildningar.

Fråga
Kan man få någon rabatt på era kurser?
Svar

Som medlem har du alltid rabatt på våra kurser. Här är några exempel: Medlemsföretag får 500 kr i rabatt per person och delkurs för YKB. Om ni går all YKB via oss har ni bara genom YKB-fortbildningarna sparat ihop en stor del av medlemsavgiften! 

På vår utbildning i transportledning får medlemmar 3 000 kr i rabatt. Vid anmälan av två personer eller fler från samma företag får man ytterligare rabatt på 1 000 kr per person på denna utbildning.
 

Fråga
Kan ni hjälpa mig att boka kurs?
Svar

Ja, självklart. Kontakta oss via telefon 010-510 54 00 eller e-post utbildning@akeri.se så hjälper vi till att boka dig och dina kollegor på de kurser ni vill gå. 

 

Utbildning - YKB

Fråga
Hur bokar jag en YKB-kurs på distans/digitalt?
Svar

Du hittar alla våra bokningsbara utbildningar som genomförs digitalt genom att skriva ordet "digital" i fältet för stad. 
OBS! Regelverket tillåter från 1 jan 2022 återigen endast att 12 timmar av din YKB-fortbildningsperiod genomförs på distans. Därför erbjuder vi inga öppna digitala kurser. Håll dig uppdaterad om det senaste kring YKB här: www.akeri.se/senaste-nytt-om-ykb 

Fråga
Jag har hört att man kan gå på YKB-kurs på distans. Hur går det till?
Svar

Under 2021 har det varit möjligt att genomföra hela sin YKB-fortbildning om 35 timmar på distans (digitalt) och detta upphörde att gälla från 1 januari 2022. Nu har Sverige återgått till att max 12 timmar av din fortbildningsperiod är tillåtet att genomföras på distans. Alla distanstimmar som är gjorda innan 31 december 2021 godkänns, men om du har gått minst en kurs på distans under din pågående YKB-fortbildningsperiod kan du inte gå fler digitala kurser i den perioden. 
Kontakta oss vid frågor om vad som gäller då reglerna kan ändras. Vi har i dagsläget inga öppna digitala YKB-kurser att erbjuda.

Fråga
Jag behöver snabbt gå alla fem delkurser för YKB. Hur går jag tillväga?
Svar

Vi erbjuder flera intensivveckor för YKB och du hittar vårt utbud på vår bokningssida. Vi erbjuder YKB-kurser både på vardagar och på lördagar. Du hittar alla bokningsbara kurser via vår webbokning. Håll dig uppdaterad om det senaste som gäller kring YKB på vår hemsida: www.akeri.se/senaste-nytt-om-ykb.

Det är dock vår varmaste rekommendation att inte försätta dig i någon stress med att hinna gå alla fem kurser innan ditt YKB-intyg går ut. Att sprida ut de fem delkurserna med en kurs per år är smart. Om du inte väljer att göra det är en annan klok idé att bara spara din sista delkurs till de sista 4-5 månaderna innan intyget går ut. Tänk på att du kan behöva resa en bit för att hinna och kunna gå en viss delkurs innan ett visst datum. 

Fråga
Kan ni komma till vårt företag och hålla YKB hos oss?
Svar

Ja, vi erbjuder företagsförlagd YKB bara för er där ni väljer både tid och plats. Ni bör vara en grupp om minst 15 deltagare, antingen bara från ert företag eller om ni går ihop med branschkollegor. Be om offert och ge förslag på när ni vill ha utbildning så hjälper vi er. 

Fråga
Kan jag se någonstans vilka YKB-kurser som jag har gått?
Svar

Tyvärr finns det inget gemensamt nationellt register utan varje utbildningsföretag är skyldig att föra ett register och detta ska bevaras i 5 år från genomförd utbildning. Hör av dig till oss så kan du enkelt få besked om vilka delkurser du har gått via Sveriges Åkeriföretag.
 

Fråga
Jag behöver gå en YKB kurs. När och var går den? Vad kostar kursen?
Svar

I webbokningen på vår hemsida kan du se utbudet och boka dig på kurs. Vi erbjuder YKB-kurser både på vardagar och på lördagar. Utbudet varierar i olika regioner och under året. Om du saknar en viss delkurs i ditt område, hör av dig så försöker vi att hjälpa dig.

Håll dig uppdaterad om det senaste som gäller kring YKB på vår hemsida: www.akeri.se/senaste-nytt-om-ykb.

Som medlem har du extra förmånliga priser. Priserna hittar du på www.akeri.se/ykb.

 

 

 

Utbildning - Eget på väg

Fråga
Vad krävs för att söka trafiktillstånd?
Svar

För att få söka trafiktillstånd krävs att man har yrkeskunnande, dvs har skrivit godkänt prov hos Trafikverket. Det räcker att den som ska vara trafikansvarig skriver proven. Du kan läsa om kraven för trafiktillstånd på vår hemsida: www.akeri.se/sv/trafiktillstand och i Åkerihandboken. 
Du ansöker om trafiktillstånd hos Transportstyrelsen. 

Fråga
Hur är provet för yrkeskunnande upplagt?
Svar

Provet består av två delprov.  
Första provet har 40 kryssfrågor och det andra provet har 20 kryssfrågor. Det krävs minst 20 poäng på varje prov, men du måste ha minst 48 poäng tillsammans på båda proven för att bli godkänd. 
 

Fråga
Hur går jag tillväga för att boka prov innan jag ska ansöka om trafiktillstånd?
Svar

När man anmäler sig på en Eget på väg-utbildning rekommenderar vi att man också bokar prov direkt hos Trafikverket. Så här bokar du provet: Gå in på https://www.trafikverket.se/korkort/boka-prov/ och välj en bit ned Gå direkt till tjänsten Boka prov. 
Du kan också komma dit direkt via denna länk: https://fp.trafikverket.se/Boka/#/ 
Välj Boka prov och vid Yrkestrafiktillstånd väljer du Lastbil, yrkeskunnande för godstransport.
Det är två prov som ska skrivas och godkänt resultat på båda proven krävs. 

Fråga
Hur är Eget på väg-kursen upplagd?
Svar

Vi erbjuder två olika upplägg: en utbildning som är helt online (webbaserad på distans) och en mix av de båda i form av en lärarledd online-utbildning:

  • Online-utbildning (webbaserad):
    Du får tillgång till vår webbaserade online-utbildning i tre månader. Inloggningsuppgifter samt material skickas till dig när fakturan är betald. Via en webbsida går man igenom information och instuderingsfrågor i egen takt. Kursen startar direkt när man har betalat fakturan. Lärare finns att tillgå om frågor dyker upp.

  • Lärarledd online-utbildning 10 förmiddagar + egna studier
    Denna lärarledda online-utbildning omfattar 10 förmiddagar måndag-fredag i två efterföljande veckor där du får stöd av kursledare. Via en videolänk medverkar du i föreläsningar och diskussioner tillsammans med dina kurskamrater. Eftermiddagen är avsedd för självstudier på egen hand. Du får även tillgång till vår webbaserade online-utbildning med instuderingsfrågor. Du hittar aktuella kursdatum på vår bokningssida. Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få deltagare.

Vi erbjuder inte längre några fysiska utbildningar i Eget på väg. 

 

Fråga
Hur går online-utbildningen för Eget på väg till? Får man kursmaterial?
Svar

Du får en inloggning till en webbsida där du går igenom alla kapitel i egen takt. Det finns instuderingsfrågor till varje kapitel så att du kan kolla av dina kunskaper. Dock är det viktigt att förstå helheten och inte enbart fokusera på dessa frågor. När du har betalat fakturan får du inloggning samt Åkerihandboken som kurslitteratur. Du får studera på egen hand, vilket kräver lite självdisciplin och att du avsätter tid. Det finns också möjlighet att ringa oss för att fråga om du behöver hjälp att förstå ett visst avsnitt. Innehållet i kursen hittar du här: www.akeri.se/utbildning-i-eget-pa-vag 
 

Fråga
Vi ska göra en generationsväxling på åkeriet och ska ändra trafikansvarig, vad är det som gäller? Vilken utbildning behöver jag gå?
Svar

Ni behöver göra en ändring hos Transportstyrelsen som gäller Utbyte av trafikansvarig. Den som är trafikansvarig ska uppfylla kraven på gott anseende och ha nödvändigt yrkeskunnande. Det sistnämnda kravet innebär att den som ska vara trafikansvarig måste avlägga två prov i yrkeskunnande för gods hos Trafikverket. Har personen en viss relevant högre utbildning eller teknisk utbildning kan undantag beviljas. Det är inte krav på att gå en utbildning men vår kurs Eget på väg förbereder dig för att klara dessa prov samt ger dig värdefulla kunskaper i din nya roll i företaget. 
 

 

Utbildning - ADR

Fråga
Vilka ADR-utbildningar har ni?
Svar

Vi erbjuder ADR farligt gods grundutbildning för dig som inte har ett intyg idag (eller om ditt intyg har gått ut) och repetitionsutbildning för dig som behöver förnya befintligt intyg. Vi erbjuder också tilläggsutbildningar i nyutbildning och repetition såsom klass 1 (explosiva ämnen och föremål), klass 7 (radioaktiva ämnen) samt tank.

 

Utbildning - ADR 1.3

Fråga
Vad är skillnaden mellan en ADR 1.3-utbildning och era andra ADR-utbildningar?
Svar

ADR 1.3 är en kortare, enklare utbildning kring farligt gods. Den krävs ibland för dem som hanterar/är involverade i transporter av farligt gods (t ex trafikledare) och för chaufförer som inte behöver ett fullvärdigt ADR-intyg. Förare som transporterar farligt gods över vissa mängder, oavsett fordonets totalvikt, måste genomgå en grundläggande förarutbildning för att få ett fullvärdigt ADR-intyg.
 

 

Utbildning - Transportledning

Fråga
Vad innehåller er utbildning i transportledning?
Svar

Kursen är uppdelad i dessa tre block, där varje block är två heldagar:
•    Ledarskap
•    Transportekonomi/Logistik/Hållbara Transporter
•    Juridik/Försäljning

Som transportledare ansvarar du för att samordna transporter så att de sker så effektivt, lönsamt och hållbart sätt som möjligt. Vår kurs ger dig de viktiga kunskaperna i modern logistik, transportekonomi, försäljning, juridik samt ledarskap och kommunikation. Du får fördjupa dig inom logistiksystemets processer, aktiviteter, flöden och aktörer. Vi går även in på hur du kan stärka och utveckla bra kundrelationer och skriva hållbara avtal för trygga affärsrelationer. Inom blocket för ledarskap får du verktyg för att stärka dina personliga styrkor för att bli en bättre ledare.

 

Utbildning - Kör- och vilotidsutbildning online

Fråga
Vad innehåller er kör- och vilotidsutbildning?
Svar

Vår kör- och vilotidsutbildning går du igenom på egen hand online. Den tar upp vägarbetstidslagen och lagen om kör- och vilotider. En egen del handlar om handhavande av digital färdskrivare, hur man matar in olika aktiviteter, såsom vila, rast och annat arbete, i två vanliga färdskrivare på marknaden. Kursen tar ungefär en timme att gå igenom. Efter genomförd utbildning kan du själv skriva ut ett intyg. 
 

 

Utbildning - Transportekonomi

Fråga
Vad innehåller er utbildning i transportledning?
Svar

Kursen är uppdelad i dessa tre block, där varje block är två heldagar:
•    Ledarskap
•    Transportekonomi/Logistik/Hållbara Transporter
•    Juridik/Försäljning

Som transportledare ansvarar du för att samordna transporter så att de sker så effektivt, lönsamt och hållbart sätt som möjligt. Vår kurs ger dig de viktiga kunskaperna i modern logistik, transportekonomi, försäljning, juridik samt ledarskap och kommunikation. Du får fördjupa dig inom logistiksystemets processer, aktiviteter, flöden och aktörer. Vi går även in på hur du kan stärka och utveckla bra kundrelationer och skriva hållbara avtal för trygga affärsrelationer. Inom blocket för ledarskap får du verktyg för att stärka dina personliga styrkor för att bli en bättre ledare.

 

Utbildning - Företagsanpassade utbildningar

Fråga
Vilken möjlighet finns till företagsanpassade utbildningar?
Svar

Med en företagsanpassad utbildning kan du skräddarsy ett utbildningsprogram helt och hållet utifrån dina och företagets egna behov. Sveriges Åkeriföretag planerar, genomför och följer upp. Tillsammans anpassar vi utbildningen och upplägget efter specifika kompetensbehov och önskemål som finns för just din verksamhet. Sveriges Åkeriföretag har ett brett kontaktnät och är van vid att ta fram utbildningsprogram speciellt anpassade för företagsledare och medarbetare i åkerinäringen. 

Exempel på företagsanpassade kurser vi tagit fram
•    Kostnadsberäkning och prissättning
•    Marknadsföring och kundrelationer
•    Affärsjuridik
•    Trafiksäkerhet

 

Har du några frågor om SÅ Utbildning?

Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på telefon: 010-510 54 00
via mail till: utbildning@akeri.se eller via kontaktuppgifterna nedan.