Volvo krocktestar eldrivna lastbilar

Publicerad tors, 12/15/2022 - 17:04

Vad händer om en ellastbil krockar med en annan lastbil? Eller sladdar och välter i hög hastighet? Det har Volvo Lastvagnar nu tagit reda på i en serie omfattande krocktester.

Bolagets sex eldrivna lastbilsmodeller har samma hytter som de traditionella diesellastbilarna. Alla har genomgått det tuffaste säkerhetstestet i branschen – det svenska slagprovet. De elektriska lastbilarna är också utrustade med samma säkerhetsfunktioner, utformade för att förhindra att olyckor överhuvudtaget inträffar. Men batterielektriska fordon har också egna specifika säkerhetsutmaningar. Därför har Volvo Lastvagnar genomfört rigorösa beräkningar, virtuella simuleringar och även ytterligare krocktester av sina nya tunga elektriska lastbilar. Tester som går långt utöver vad som krävs enligt lag idag.

– Syftet med dessa krockprov är att minimera risk för brand och kemikalieläckage genom att verifiera att batterierna och de elektriska komponenterna sitter på plats vid en krock, och att högspänningssystemet stängs av, berättar Anna Wrige Berling, trafiksäkerhetschef på Volvo Lastvagnar.

I det första provet har en vagn som simulerar en personbil kraschat in i lastbilens sida, där batterierna är installerade. Provet verifierar att batteripacken, med sina moduler och celler, är väl skyddade och håller sig på plats även när de utsätts för tung kraft.

I det andra provet har lastbilen tvingats välta – en vanlig lastbilsolycka. Syftet är att verifiera att högspänningssystemet stängs av, för att minimera säkerhetsriskerna både för föraren och för räddningsteamet.

Det tredje provet är en kollision där lastbilen har kraschat in i en barriär, vilket simulerar baksidan av en annan lastbil. Testet görs för att säkerställa att de elektriska installationerna och komponenterna under hytten stannar kvar på plats, och att det inte uppstår kortslutning som kan leda till brand eller andra farliga situationer.

Resultaten från krocktesterna har enligt Volvo Lastvagnar bekräftat att fordonen når upp till alla på förhand definierade säkerhetskrav.

– Vi är den enda globala lastbilstillverkaren som har ett komplett utbud av elektriska lastbilar i serieproduktion idag. Som föregångare har vi ett stort ansvar att se till att våra eldrivna lastbilar är utvecklade så att övergången till fossilfritt görs utan att kompromissa med säkerheten, säger Anna Wrige Berling.

När en ellastbil välter är det viktigt att högspänningssystemet stängs av. Det funkar finfint enligt Volvos rapport från krocktesterna.