Vattenfall ber leverantörer om ursäkt
Vattenfall ber nu sina leverantörer – inklusive åkerier och maskinentreprenörer – om ursäkt för att de skrivit till dem för att inleda en diskussion om prissänkningar med 20 procent under innevarande år, vilket Svensk Åkeritidnings nätupplaga nyligen har rapporterat.
Vattenfall framhåller att marknadsläget för bolagets elproduktion på kort tid har blivit extremt utmanande. Elpriserna är historiskt låga. För att sänka sina kostnader har Vattenfall skrivit till ett stort antal leverantörer för att inleda en diskussion om prissänkning innevarande år.
Brevet till leverantörer kan uppfattas som att Vattenfall vill diktera villkoren för sådana samtal.
- För det ber Vattenfall om ursäkt, säger Torbjörn Wahlborg, produktionschef på Vattenfall. Vår avsikt var att få till stånd en skyndsam dialog med leverantörer, inte att diktera villkoren för den. Vi respekterar naturligtvis ingångna avtal. Tanken var rätt men sättet att gå till väga på var fel.
Vattenfall ville också vara tydliga med att man söker betydande kostnadsbesparingar.
- Men om det vill vi naturligtvis ha bilaterala samtal med våra leverantörer, säger Torbjörn Wahlborg. Vi har full förståelse för att brevet lett till starka reaktioner. Men grundbehovet av kostnadsbesparingar kvarstår. Jag är övertygad om att vi i dialog tillsammans med leverantörer kan komma fram till bra lösningar.
Enligt Vattenfall får man gå över 20 år tillbaka i tiden för att finna en motsvarande ”elpriskollaps” som man sett den senaste tiden. Därtill kommer konsekvenserna av den globala pandemin.
Nu söker Vattenfall dialog med berörda leverantörer för att hitta en gemensam väg framåt i den svåra tid som inte bara drabbar energibranschen utan hela vårt samhälle.
Redaktionen
akeritidning@akeri.se
010-510 54 00