Två nya eldrivna 64-tonnare till Wibax

Publicerad

Kemikalieleverantören Wibax har tagit emot de första två serietillverkade eldrivna ADR-godkända lastbilarna från Scania.
– Efter en lyckad period med Scanias förseriemodell är vi glada och förväntansfulla att äntligen vara i gång, säger vd Jonas Wiklund.

När den första eldrivna 64-tonnaren från Scania började köra kemikalier för Wibax under 2022, var det som den första riktigt tunga och ADR-godkända lastbilen i världen. I början av 2023 presenterade Wibax också sina nya miljömål – en 100 procent fossilfri eldriven fordonsflotta som drivs av 100 procent egenproducerad el. Nu har företaget tagit ett nytt stort steg på väg mot dessa mål.

De nya fordonen, som även dessa har maxvikt på 64 ton, kommer att placeras vid terminalerna i Härnösand och Skutskär och utföra transporter till närliggande industrikunder.
– Både vi och kollegor i branschen har väntat på att produktionen av tunga elektriska lastbilar ska komma i gång på allvar. Vårt nära samarbete med Scania har gjort att vi har kunnat vara delaktiga i utvecklandet av det som vi är övertygade är framtiden, säger Jonas Wiklund. 

Totalt har Wibax därmed tre eldrivna lastbilar, vilket är fem procent av fordonsflottan. Alla tre är dragbilar. 2030 ska allt vara eldrivet och ytterligare två lastbilar ska vara på plats i början av 2025. En av dem ska placeras i Finland, där Wibax är pionjärer inom elektrifiering av tunga fordon. 
– I Finland blir vi, vad vi vet, först ut med en eldriven ADR-godkänd lastbil. Vi går gärna i bräschen för omställningen inom branschen. Vi vill visa att det här går och att vi alla måste bidra till den framtid vi vill ha. 

Det har gått tre år sedan Scanias ellastbil på 64 ton levererades till Wibax och nu kommer alltså ytterligare två eldrivna dragbilar.

Tre ellastbilar är på plats hos Wibax. Snart är det ytterligare två, och 2030 ska alla fordon drivas av el.