Transportstyrelsen presenterar nytt avgiftssystem för laddning på elväg

Publicerad tors, 11/10/2022 - 19:22

År 2026 ska den första statliga elvägen öppna. Transportstyrelsen har nu presenterat hur de tänker sig att ett system för att ta ut avgifter för laddning på statliga elvägar ska se ut.

Uppdraget som Transportstyrelsen fått från regeringen handlar om system, datahantering och ansvarsfördelning för betalning av laddning på statliga elvägar.

­– Vi föreslår att Transportstyrelsen ansvarar för att meddela Trafikverket vilka fordon som är behöriga att ladda på elvägen, och skickar ut avier för betalning på motsvarande sätt som gäller för trängselskatt och infrastrukturavgifter, säger Jonny Geidne, utredare på Transportstyrelsens avdelning för fordonsinformation.

I Transportstyrelsens förslag får Trafikverket ansvar för att genomföra så kallade tillträdeskontroller vid vägen där fordonets unika ID läses av. Kontrollen görs via utrustning som antingen ska finnas i fordonet eller i elvägsanläggningen.

Information om vilket fordons-ID som anslutit till vilken anläggning, vid vilken tidpunkt och vilken mängd el som har tagits ut kommer att skickas till Transportstyrelsen, som via fordonets ID identifierar fordonsägaren med hjälp av vägtrafikregistret (VTR).

Tjänsten ska vara utformad så att ägare både till svensk- och utlandsregistrerade fordon kan använda den. Bara fordon som inte har användnings- eller körförbud kan få tillstånd att ladda el från statliga elvägar. Transportstyrelsen föreslår också att fordonsägare som har skulder i form av brukaravgifter för elvägar inte ska få tillstånd att ladda sina fordon.

Betalningssystemet ska till en början utgöras av en abonnemangslösning med en fast månadskostnad. Transportstyrelsen ser dock detta som en tillfällig lösning när antalet användare är ”begränsat”. Hur systemet ska fungera när ”tillräckligt” många användare nyttjar laddningen framgår inte tydligt av Transportstyrelsens information.