Trafikverket vill korta väntan på transportdispenser
Trafikverket kommer att förenkla sina rutiner för stora och tunga transporter. Handläggningstiderna måste bli kortare, säger Trafikverkets planeringsdirektör Ulrika Geeraedts som tidigare i höstas deltog i en konferens om dispenstransporter som hade arrangerats av bland annat Sveriges Åkeriföretag.
Frustrationen är stor bland åkeriföretagare och maskinentreprenörer som behöver dispens för tunga, breda och långa specialtransporter. Det handlar om transporter av vindkraftverk, husmoduler, transformatorer och mobilkranar för att bara ta några exempel.
– Det värsta är nog ovissheten. Många av oss i branschen mår nog mest dåligt av att vi aldrig vet om dispensansökan ska gå igenom imorgon eller om tre veckor, säger Tomas Rodin, ansvarig för tungtransporter på Sven Jinert AB i Hässleholm som är inriktat på lyft och hantering.
Företaget har ett drygt 20-tal depåer i hela landet med bland annat mobilkranar, bilar och övrig utrustning för tunga transporter. Det kan handla om transporter av enheter på uppemot 200–300 ton. I Jinerts flotta av lastbilar för tunga transporter finns ett tiotal tungdragare med momentomvandlare och ett flertal vagnar som är anpassade för specialtransporter.
De oförutsägbara ansökningstiderna för att få en transportdispens för en överstor eller övertung last får två besvärliga konsekvenser:
– Dels kan vi aldrig ge svar till kunderna om när de kan få sin transport. Det är också svårt att få en effektiv beläggning av bilar och annan transportutrustning, säger Tomas Rodin. Han beräknar att företaget kan förlora 11–12 miljoner kronor på ett år på grund av stillastående bilar och missade affärer.
– Jag vill inte kritisera de enskilda handläggarna. De är duktiga och mycket kompententa, men de verkar vara bakbundna av nya direktiv och de är för få. Tidigare hade vi kontakt med en fast handläggare som väl kände till vår situation. Det har vi inte längre, säger Tomas Rodin.
Svårigheterna som många transportföretag möter i vardagen är knappast okända för Trafikverket. I juni i år presenterade myndigheten sitt svar på ett regeringsuppdrag som handlar om hur hanteringen av transportdispenser kan bli smidigare.
– På Trafikverket vet vi att långa handläggningstider sätter käppar i hjulen för Sveriges företag och förstår att vi måste hitta sätt för att både korta handläggningstiderna och öka effektiviteten i våra processer, säger planeringsdirektör Ulrika Geeraedts. Hon tillträdde sin position i mars i år och ingår i Trafikverkets ledningsgrupp.
Problemen med de allt längre handläggningstiderna för dispenstransporter var en orsak till att Sveriges Åkeriföretag, Svenska Mobilkranföreningen och Trafikverket bjöd in till konferensen ”Forum för Transportdispenser” i början på oktober i år.
Ulrika Geeraedts är självkritisk å Trafikverkets vägnar när det gäller dispenshanteringen:
– Sedan 2015 har dispensansökningarna ökat med dryga 40 procent. År 2023 hanterade vi drygt 32 000 ansökningar. Vi inser att vi borde ha involverat branschen från början när vi såg att arbetsbördan hos oss började bli för stor.
En diskussion på konferensen handlade om gruppbeslut, alltså möjligheten att flera likartade fordon kan beviljas dispens i ett och samma ärende. En kranentreprenör med flera mobilkranar av samma modell skulle på så vis kunna ersätta en kran med en annan för ett visst uppdrag, utan att behöva göra en ny ansökan.
– På kort sikt ska vi försöka effektivisera arbetet med dispensansökningarna genom att göra flera förenklingar av ansökningsprocessen som inte kräver några lagändringar, säger Ulrika Geeraedts.
En annan sådan förenkling som utreds är att ta fram olika kategorier av lasttyper som kan användas, i stället för att exakt ange vilken typ av last det handlar om. Lastkategorierna skulle kunna ha namn som ”husmodul” eller ”båt”. Transportören kan då använda samma dispensbeslut för flera transportuppdrag, under förutsättning att övriga förutsättningar är uppfyllda.
Ett ytterligare förslag som utreds är att förändra toleransen för vikter, så att vikttillägget för lastsäkringsutrustningen kan tas bort.
Dessutom vill Trafikverket undersöka om det går att utöka de generella vägnätsdispenserna för vissa tunga transporter såsom dumprar utan last, mobilkranar och betongpumpar. Dispenserna skulle då utöver de primära länsvägarna också omfatta en del av de viktiga kommunala vägarna.
Ulrika Geeraedts pekar på att skillnaden är stor mellan olika dispensärenden. En del är betydligt mer komplexa än andra och tar därför mer tid. Att transportera sektioner och vingar till ett vindkraftverk kräver ofta ombyggnader i vägnätet och lång handläggning. En ansökan om att transportera en mobilkran av standardmodell är ett betydligt enklare ärende.
Hon menar därför att Trafikverket kan vara tydligare i sin kommunikation om hur komplicerat ett ärende är, så att den sökande har rätt förväntningar om tidsåtgången.
Lite informellt delar Trafikverket in ärendena i tre kategorier: L, XL och XXL. Ärendekategorin L utgörs av enklare ärenden, det kan exempelvis vara transport av husmoduler. 80 procent av alla ärenden hänförs till den kategorin. XL-ärenden är större laster som alltid kräver eskort av vägtransportledare. XXL utgörs av riktigt stora tunga transporter som exempelvis transformatorer och delar till vindkraftverk. Här krävs ingrepp i väganläggningen.
När andra myndigheter involveras kan tiden för ett beslut förlängas. Trafikverket handlägger ärenden som gäller statliga vägar, men ofta passerar transporten kommunala vägar och då behöver en samordning ske med aktuell kommun. Kommunerna handlägger också sina egna dispensbeslut.
Nyligen kom ett förslag om hur samordningen av dispenshanteringen mellan kommunerna och Trafikverket kan gå till (se artikeln ”Kommunerna och dispenstransporterna”). I en del ärenden måste dessutom polisen kopplas in. Det gäller främst vid transporter som kräver vägtransportledare och när en mobilkran ska ställas upp på allmän plats.
Varför har Trafikverket tagit bort möjligheten att kunna vända sig till en och samma handläggare för dispensbesluten?
– När ärendena ökade så mycket som de gjorde, var vi tvungna att låta handläggarna bredda sig och arbeta med fler typer av ärenden. Systemet blir också mer robust då, eftersom handläggare kan ersätta varandra vid sjukskrivningar och semestrar och liknande, svarar Ulrika Geeraedts.
En stor förändring av dispenshanteringen under senare år är att man infört ett datoriserat system för handläggningen, kallat Trix. Sedan två år tillbaka finns delar av det kommunala vägnätet inlagda i Trix. Systemet är öppet för att lägga in ansökningar och det går sedan att följa handläggningen. Efter en kurs kan man få högre behörighet som företagsanvändare och få möjlighet att förbereda ansökningsarbetet genom att själv göra kontroller av framkomlighet, bärighet för broar med mera. Men själva beslutet om dispens ligger alltid på en handläggare.
Text: Mats Udikas
Foto: Sven Jinert AB, Elin Gårdestig
Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 6 2024