Svenskar planerar dra ner på julklappsinköpen

Publicerad tors, 11/03/2022 - 16:32

De flesta svenskar kommer att lägga ungefär lika mycket pengar som vanligt på julklappsköp i år. Men det är fler som planerar att minska än öka köpen. Det visar en undersökning från paketboxföretaget Iboxen.

Över 1 000 svenskar över hela landet i åldrarna 20–74 år har fått frågor om hur de ser på årets julhandel och om de föredrar att handla på nätet eller i butik. 

Svaret indikerar att det skakiga omvärldsläget med rusande inflation, höjda räntor och skenande elpriser kan komma att påverka de totala köpen, men att de flesta trots allt inte tänker dra ner. 53 procent av de tillfrågade anger att de kommer att lägga lika mycket pengar som i fjol, 25 procent kommer att lägga något mindre och 11 procent mycket mindre. 65 procent av de tillfrågade i undersökningen tror att de kommer att handla lika många eller fler julklappar på nätet i år jämfört med förra året. Samtidigt uppger 75 procent av de tillfrågade att omvärldsläget kommer att påverka julklappsinköpen.

Hur handlar svensken då helst sina julklappar – på nätet eller i butik? Där är det jämt. 51 procent handlar helst i butik, medan 49 procent helst handlar på nätet. I åldern 35–44 år föredrar 67 procent att sköta inköpen på nätet, medan situationen är den omvända för pensionärer. Där handlar 75 procent helst sina julklappar i butik.

Enligt undersökningen är köer den främsta anledningen till att inte handla sina julklappar i butik, följt av tidsbrist och begränsat utbud.

Från undersökningen

Hur många julklappar kommer du att handla på nätet i år jämfört med förra året?
Många fler                          2 procent 
Något fler                           7 procent 
Ungefär lika många            56 procent 
Något färre                         11 procent 
Mycket färre                      7 procent 
Vet ej                                  17 procent

Om du får möjlighet att välja själv, hur tar du helst emot dina paket som du handlat på nätet?

Paketombud (exempelvis mataffären eller den lokala handlaren)    42 procent
Hemleverans (lämnas utanför ytterdörren)                                       21 procent

Digitalt ombud (paketbox med begränsade öppettider)                    16 procent
Till paketbox som står utomhus (nära där jag bor)                            14 procent 

Hemleverans där jag måste vara hemma under ett visst tidsspann  6 procent
Till avsändande företags fysiska butik                                                2 procent