Stora skillnader i handläggningstid för nätkapacitet
Det råder stora skillnader i handläggningstider för tilldelning av den nätkapacitet som behövs för ny laddinfrastruktur. Det framgår i en ny undersökning från Novus. Tidsspannet för att få en anslutning kan sträcka sig från några månader till flera år.
Novus har på uppdrag av Drivkraft Sverige genomfört en kvalitativ undersökning där man intervjuat laddbolagen om handläggningstider vid anslutningsärenden för utbyggnad av laddinfrastruktur. Undersökningen visar att mindre nätbolag på mindre och medelstora orter ofta har snabbare handläggningsprocesser eftersom de är mer proaktiva och flexibla samt har enklare kommunikationsvägar.
– Det enskilt största hindret för att laddbolagen ska kunna hålla ett högt tempo i utbyggnaden av laddinfrastrukturen är de långa handläggningstiderna för anslutningsärenden. Undersökningen visar att problemet är störst hos stora elnätsbolag på större orter där samma ärende ofta hanteras av flera olika avdelningar och där det är svårt för laddbolagen att följa ärendet genom handläggningsprocessen, säger Thomas Schölin som är ansvarig för e-mobilitet på Drivkraft Sverige.
Undersökningen visar även att kostnader för nätanslutning är svåra för laddbolagen att förutspå och varierar kraftigt från projekt till projekt. Kostnaden för liknande anslutningar kan variera mellan några hundratusen och flera miljoner utan att laddbolagen vet vad som driver priset. Men mindre nätbolag kan ibland erbjuda skräddarsydd prissättning anpassat efter projektets förutsättningar, vilket ger en lägre kostnad.
I undersökningen lyfts även avsaknaden av en kapacitetskarta som visar var det finns tillgänglig nätkapacitet som ett hinder för att laddbolagen ska kunna planera sina projekt mer strategiskt.
– Branschen efterfrågar en högre grad av transparens vad gäller kostnadsmodeller, handläggningstider och tillgänglig nätkapacitet. Det skulle leda till en snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen, säger Thomas Schölin.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se