Stor ökning av importgods via Göteborgs Hamn

Publicerad

2024 blev ytterligare ett starkt år för godstransporterna via Göteborgs Hamn. Totalvolymen i hamnen ökade med hela 8 procent, mätt i ton.

Under 2024 hanterades mer containergods än under rekordåret 2023, trots att antalet containrar minskade med knappt 1 procent. Det beror på att hanteringen av tomma containrar minskade, på grund av en större volymmässig balans mellan import och export.

Exportgodset via container visade en marginell, men på importsidan ökade volymerna kraftigt med nästan 15 procent.

– Det är en trend vi ser kommer att fortsätta under 2025. Återhämtningen innebär att vi nu är nära 50–50-balans mellan import och export, något vi är vana vid i Göteborgs Hamn men som är ganska unikt när vi jämför oss med andra hamnar både i Sverige och utomlands, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.

En god balans mellan import och export i en hamn minskar behovet av tomcontainrar. Det ger högre effektivitet, mindre klimatpåverkan och lägre kostnader i leveranskedjan.

Antalet containrar som transporterades till och från hamnen via järnväg ökade med 7 procent. Främst var det importtunga järnvägsdestinationer såsom Falköping och Nässjö som bidrog till tillväxten, samt nya tågpendlar till och från destinationer såsom Sundsvall, Haparanda och Bastuträsk. Drygt 60 procent av de containrar som transporteras till och från Göteborgs Hamn från inlandet går på järnväg.

Under året hanterades 257 000 bilar i hamnen, en minskning med 4 procent. Importen av bilar minskade, medan exporten (där vilar från Volvo Cars står för den stora volymen) ökade.

Hanteringen av energiprodukter i hamnen ökade med hela 18 procent under 2024, men den kraftiga ökningen beror delvis på  att volymerna under 2023 var förhållandevis låga på grund av planerade stopp för underhåll och investeringar i ökad kapacitet för biobränsleproduktion.

Under året hanterades 463 000 ton breakbulk som pappersmassa, kartong, granulat, sten och grus. Det innebar en ökning med 6 procent och 2024 blev därmed det femte året i rad med stabil tillväxt i detta segment.

Containrar på rad i Göteborgs Hamn. 2024 blev ett år med ökade godsflöden.