Snabb expansion när gruvan öppnade igen

Publicerad fre, 10/14/2022 - 10:31

Malmtransporter i Norr lyckades på kort tid rekrytera 110 förare för transporterna av järnmalm mellan Pajala och Svappavaara. Nu rustas vägen upp för ännu effektivare logistik, och 2025 vill bolaget vara fossilfritt.

Gruvbolaget Northland Resources kris och rekonstruktion blev en av de mest omskrivna företagshändelserna i norra Sverige under 2013 och 2014. Malmpriserna hade successivt fallit till mycket låga nivåer och investerarna gav till slut upp. I december 2014 försattes det Luxemburgregistrerade bolaget i konkurs. Men händelsen var inte en tragedi för alla, utan skapade snart ett guldläge för lokala investerare. Det dröjde några år, men 2017 skrev konkursförvaltaren ett avtal med Abecede AB, som snart fick namnet Kaunis Iron. Det innebar att bolaget kunde ta över hela Kaunisvaara-gruvan tillsammans med de kapitalvaror och fastigheter som fanns kvar. Med stigande malmpriser och ett bolag helt utan skulder kunde verksamheten snart dra igång igen lagom till försommaren 2018. Det var också då som Mikael Wahlberg klev in som arbetsledare för den logistiska verksamheten som bedrivs  genom Kaunis Irons systerbolag Malmtransport Norr AB.

– Tanken var först att transporterna skulle skötas av en annan entreprenör, men man räknade på det och kom fram till att det var bättre att sköta det i egen regi, berättar Mikael Wahlberg.

Gruvtransporter

För att skapa en stabil bas för den nya transportverksamheten mellan gruva och omlastningsplats startades även ett samarbete med återförsäljaren Wist Last & Buss i Luleå, påbyggaren SLP i Övertorneå och Volvo Lastvagnar. Det har fungerat riktigt smidigt, tycker Mikael Wahlberg.

– Alla aktörer har gett sitt yttersta. Volvo och SLP jobbade stenhårt för att kunna leverera bilarna vi behövde för att komma igång.

Idag har bolaget 30 egna fordon och tillgång till två hyrekipage. Det rör sig om femaxlade lastbilar med femaxlade släp och en tillåten totalvikt på 90 ton, max tio ton per axel, som körs med dispens. Transporterna går mellan gruvan och omlastningsterminalen i Pitkäjärvi, strax utanför Svappavaara. Vägen är inte BK4-klassad än, men håller på att rustas upp. När sommarens projekt är klart ska 14 av 16 mil vara redo för 90 ton.

– Den extra vikten innebär att vi idag måste hålla ett avstånd på fyra minuter mellan fordonen, för att vägbanan ska kunna återhämta sig. Men när alla vägar är färdigbyggda blir vi mer flexibla och behöver inte hålla oss till detta. Men det fungerar bra idag också, vi håller ett avstånd på runt tio minuter.

Att vägen rustas upp är en direkt följd av malmtransporterna.

– Vägen byggs ju normalt för 74 ton, och vi betalar de extra kostnader som uppstår för att säkra den för 90 ton. Den nya vägen blir ju dimensionerad för det, men vi måste förstås ändå ha dispens för att köra mer än 74 ton, säger Mikael Wahlberg.

Hur ni ser på framtiden, blir det fler investeringar?
– Vi har ett pågående projekt som kallas för HTTIA, Hållbara tunga transporter i arktis, där vi tillsammans med Volvo, Wist Last & Buss och Vattenfall jobbar för att ta fram en laddinfrastruktur och eldrivna fordon för vår verksamhet. Om allt går enligt plan ska två 74-tonsekipage med batteridrift börja rulla om ett år. Ännu finns inte batterier och teknik för att klara 90 ton, det mesta vi kan köra är 74. Men målet är att komma upp i 90 ton även med eldrift, när det är möjligt.

Malmtransport Norrs mål är att bli fossilfria redan under 2025. Men exakt vilka lösningar som ska göra det möjligt är ännu inte bestämt.

– Det kan bli bara el, eller så kör vi även med gas. Eller något annat. HVO är ju möjligt redan nu, men tillgången är för osäker. Vårt mål är väldigt ambitiöst och jag vet inte ifall vi klarar det. Men det är där vi har siktet inställt, säger Mikael Wahlberg.

Kan ni expandera ännu mer?
– Ja, om behovet uppstår så kan vi det. Men det beror ju på hur mycket gruvan vill och kan producera. Vi växer med gruvverksamheten, men är också beroende av servicemöjligheterna. Det samarbete vi har med Wist fungerar väldigt bra idag, men vi kan ju inte växa snabbare än servicekapaciteten. Rekryteringen är också en fråga, och naturligtvis påverkas vi av bristen på duktiga förare. Men det har gått ganska bra hittills.

Foto: Kaunis Iron

Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 5 2022. 

Mikael Wahlberg, arbetsledare för logistiken på Malmtransport Norr.