Schenker Åkeri elektrifierar transportbilsflottan

Publicerad ons, 10/18/2023 - 08:50

Under året har Schenker Åkeri tagit emot 28 eldrivna transportbilar. Tillsammans med de fyra som redan fanns har bolaget nu elektrifierat 20 procent av vagnparken.
– Vi har med all sannolikhet köpt vår sista dieseldrivna paketbil, säger Daniel Vahlberg på Schenker Åkeri.

Schenker Åkeri har fler än 1 000 fordon och 1 100 anställda. Nu gör bolaget en storsatsning på elektrifiering där de mindre fordonen är först ut. De handlar om så kallade paketbilar, de som används för sista milen-transporter. Inom några år ska samtliga bilar i klassen (150 st) vara eldrivna. Det skriver Mercedes-Benz Sverige i ett pressmeddelande.

– Paketbilssegmentet är det som utvecklats mest – det är ju stora likheter med en personbil. Därför är det en logisk början för oss, säger Daniel Vahlberg, chef för innovation & inköp på Schenker Åkeri.

De 32 bilarna är av modellen Mercedes-Benz E-Sprinter, som är en eldriven kopia av den konventionella Sprinter-modellen, vilket innebär samma mått och att reglagen sitter på samma plats.

– Det gör att det är mycket enkelt för förarna att byta bil. De får dock utbildning i hur man jobbar med bromskraftåtervinning och hur man kör energisnålt. Det skiljer sig en hel del från när man kör dieselbil, säger Daninel Vahlberg.

Personalen trivs också med de nya bilarna.

– Det är så tyst och lugnt att köra, säger Carina Bard som jobbar på Schenker Åkeri i Stockholm.

– Man glider fram och man kan köra extremt långsamt när det behövs. Dessutom är alla avgas- och diesellukter borta.

Räckvidden på 15 mil är mer än nog för de aktuella rutterna.

– Vi har analyserat all vår trafik med paketbilar och inga av dessa behöver en längre räckvidd än så. Vi räknar med att kunna vara helt elektrifierade inom några år. Redan nu kan vi säga att vi med all sannolikhet har köpt vår sista dieseldrivna paketbil.

Johan Wigh på Hedin Bil i Göteborg som sålt Mercedes-Benz bilarna till Schenker Åkeri AB ser samma tendens hos andra:

– Det har pratats väldigt mycket om räckvidd, men det börjar ändra sig nu. Transportföretag har inte samma behov som en familj som ska använda en och samma bil till allt. Här vet man ju på förhand vilka rutter man ska köra och använder rätt fordon för rätt körning. 

Wigh berättar att allt fler företag inte bara ser på elfordon ur ett miljöperspektiv utan att det nu även handlar om kronor och ören. 
– I ett åkeri av den här storleken rör det sig om en besparing på mer än 3,5 miljoner om året – bara i fordonsskatt. Besparingen i energikostnad är mångdubbelt större. 

32 exemplar av Mercedes E-Sprinter finns nu på Schenker Åkeri som har köpt sin sista fossildrivna paketbil.