Överträdelserapporter direkt i telefonen

Publicerad

Överträdelserapportering av kör- och vilotider kan både ta tid och ge böter. Men nu finns en ny digital lösning som i alla fall ska göra hanteringen smidig.

Det är mjukvarubolagen IDHA Sweden och Colix som gått ihop för att ta fram en lösning som gör att kunder som har tjänsten Idha‑Online ska kunna hantera sina överträdelserapporter direkt i Colix åkeriapp som förarna kan använda i sina egna mobiltelefoner.

Appen finns enligt Colix hos ett 50-tal åkeri- och LBC-kunder på den svenska marknaden. Med den nya lösningen får kunder som även är kunder hos Idha-Online en automatiserad lösning där överträdelserapporterna hämtas från Idha-Online och direkt sänds till förarens Colix-app. En pushnotis visar föraren att det finns ett ärende att hantera och föraren kan kommentera överträdelsen direkt i appen och signera med Bank-ID. Företagets administratör kan i en översikt se vilka överträdelser som skett under perioden, vilka som hanterats och signerats och vilka som fortfarande kräver hantering. Den signerade överträdelsen lagras i Colix och kan tas fram och visas vid eventuella granskningar.

– Vi jobbar nära åkerier och lastbilscentraler i vår produktutveckling på Colix och har identifierat hanteringen av överträdelserapporter som den process som tar mest kraft och tid från svenska åkerier idag. Vi är därför glada att kunna presentera denna nyhet och samarbete med Idha då vårt mål är att hjälpa alla åkerier att effektivisera sin administration och framför allt göra det möjligt för förarna att ta med sig kontoret ut på vägarna för att underlätta deras vardag, säger Therese Lundstedt, vd på Colix.

Colix lanserar samtidigt möjligheten att arbeta proaktivt med utbildning i överträdelserapportering i sin åkeriapp där varje åkeri själva kan lägga upp filmer, texter och frågor för att säkerställa att förare påminns och utbildas inom området.

En lättare vardag och minskad administration vid överträdelserapportering lovar Colix som släppt en ny funktion i sin app.