Oppositionen enas om nya förslag på kostnadssänkningar

Publicerad

I måndags presenterade regeringen flera åtgärder för att dämpa effekterna av de höga drivmedelspriserna. Flera oppositionspartier vill se kraftigare åtgärder och igår enades de om ett nytt förslag i fyra punkter.

Trycket på att regeringen ska agera för att lindra den kostnadschock för drivmedel som accelererat efter Rysslands invasion av Ukraina har varit stort. Riksdagspartier, företag, bransch- och intresseorganisationer har pressat på. I måndags kom regeringens förslag som bland annat skulle innebära en sänkning av dieselpriset på 1,30 kr (inkl. moms), utöver den tidigare planerade säkningen på 50 öre den första maj. Den nya sänkningen skulle innebära att Sverige hamnar på EU:s lägstanivå avseende drivmedelsskatter (energiskatt och koldioxidskatt) och att ändringen genomförs den 1 juni.

Nu vill flera andra partier pröva möljigheten att få undantag från EU-reglerna för att på så sätt kunna sänka priset ytterligare. Flera olika förslag har presenterats, men igår rapporterade tidningen Expressen om att Moderaterna och Vänsterpartiet enats om ett gemensamt förslag (med moderaternas tidigare förslag som utgångspunkt), som också fått stöd av Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna. Förslaget skulle ge en sänkning av dieselpriset med ca fem kronor per liter (inkl. moms) och fyra kronor för bensin. Liberalernas ekonomisk-politiske talesman Mats Persson menar att situationen nu är extraordinär och att det därför kräver extraordinära insatser.

– Vi välkomnar att riksdagen nu kör över regeringen. Det är bra att vi nu agerar för att få ner priset vid pump så fort som möjligt, vi tycker att regeringes förslag är otillräckligt, säger han till Expressen.

Det utskottsinitiativ som tagits fram och som dessa partier nu står bakom är följande:

1. Att snarast sänka energiskatten så att den för diesel når EU:s miniminivå under tre månader. Energiskatten på bensin bör sänkas i lika stor utsträckning.

2. Att snarast möjligt begära undantag av EU-kommissionen från bestämmelserna i EU:s energiskattedirektiv, och andra berörda direktiv, för att helt kunna ta bort energiskatten på diesel under tre månader. Energiskatten på bensin bör sänkas i lika stor utsträckning.

3. Att regeringen skyndsamt återkommer med förslag om hur nivåerna för inblandning av biodrivmedel tillfälligt kan justeras för att åstadkomma sänkta drivmedelspriser under innevarande år, i samråd med drivmedelsleverantörer och andra berörda aktörer. Samt att vid behov återkomma med förslag på ekonomisk kompensation till lantbruket till följd av förslaget.

4. Regeringen ska skyndsamt utreda hur ett system skulle kunna utformas för att överföra risken för prischocker för bränsle vid kris från hushåll och företag till staten.

Den sista punkten är ett krav från Vänsterpartiet, för att de ska stödja övriga punkter. Regeringen menar i sin tur att det finns en stor problematik kring förslaget att försöka sänka skatten under EU-nivån. Ett brott mot EU:s energiskattedirektiv skulle kunna straffas med ekonomiska sanktioner mot Sverige, och det är orealistiskt att förvänta sig ett undantag från reglerna, menar Mikael Damberg enligt intervjun i Expressen.

Svensk Åkeritidning har tidigare skrivit om regeringens förslag, du kan läsa det här.