Nya ändringar i påföljder vid överträdelser

Publicerad

Regeringen har beslutat om flera ändringar i reglerna för transportföretag. Bland annat ska överträdelser av reglerna om kör- och vilotider i vissa fall kunna leda till en varning i stället för sanktionsavgift.

Vid överträdelser av reglerna för kör- och vilotider och färdskrivare ska transportföretag i vissa fall kunna meddelas en varning i stället för att påföras en sanktionsavgift. Men bara om varningen bedöms som tillräcklig med hänsyn till överträdelsens allvar och omständigheterna i övrigt. Det har regeringen nu beslutat och ändringen träder i kraft den 1 januari 2026.

– De nya reglerna är en efterlängtad reform för många transportföretag. Med en varning i stället för en sanktionsavgift får företagen möjlighet att rätta till felen och förstå vad de måste åtgärda för att inte begå nya överträdelser. Det är viktigt för att de företag som vill göra rätt för sig ska få den möjligheten, samtidigt som trafiksäkerhet och sund konkurrens värnas, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

En annan ändring som regeringen beslutat om är att sanktionsavgifter inte ska påföras vid viss felaktig användning av diagramblad eller förarkort som inte påverkar registreringen av uppgifter. Samtidigt har regeringen beslutat om att sanktionsavgift tas ut för överträdelser av reglerna om färdskrivare som har begåtts i ett annat land.

Dessa ändringar träder i kraft den 12 mars 2025.

Regeringen har även beslutat att överträdelser av anmälningskrav i yrkestrafikförordningen och taxitrafikförordningen ska leda till en sanktionsavgift i stället för dagens penningböter. Syftet är att förbättra regelefterlevnaden och säkerställa att sanktionen träffar rätt person. Denna ändring gäller från 1 juli 2025.