Ny elektrisk transportlastbil från DAF
DAF Trucks lanserar nu LF Electric, en 19 tons helt elektrisk transportlastbil för stadskörning. Fordonet har en räckvidd på upp till 280 kilometer.
Den nya LF Electric är DAF:s senaste produkt med en helt elektrisk drivlina. E-motorn ger 250 kW nominell effekt (toppeffekt på 370 kW) och ett nominellt vridmoment på 1 200 Nm (största moment på 3 700 Nm). Effekten kommer från ett batteri av litiumjärnfosfat (LFP) med en bruttoenergimängd på 282 kWh (effektiv kapacitet: 254 kWh). Detta ger LF Electric en räckvidd på 280 ultratysta och utsläppsfria kilometer, mer än tillräckligt för speditörer verksamma i stadsmiljöer.
DAF använder så kallade LFP-batterier (litiumjärnfosfat) i alla helt elektriska fordon. Batterierna är av den allra senaste generationen och innehåller inte kobolt eller magnesium av hållbarhetsskäl. De har hög energidensitet per liter, och batteriets kemi garanterar högsta värmesäkerhet. LFP-batterierna levereras med en garanti på sex år.
En särskild egenskap hos den nya DAF LF Electric är det kombinerade laddningssystemet. Det gör att lastbilen kan laddas via det vanliga elnätet, vilket är perfekt när lastbilen återvänder till uppställningsplatsen i slutet av dagen. Med långsam laddning (400 V AC, 22 kW, 3-fas) kan batteriet laddas från 20 % till 80 % på 6,5 timme. En full laddning (0 % till 100 %) tar upp till 12 timmar. Med särskild utrustning tar snabbladdning av batterierna (650 V DC, 150 kW) bara 60 minuter från 20 % till 80 % och 2 timmar för full laddning.
Som tillval finns den nya DAF LF Electric med ett 400 V elektriskt kraftuttag för att driva extrautrustning, t.ex. en elektrisk kylanläggning eller en elektrohydraulisk kran. Detta eliminerar behovet av en separat generator och resulterar i en komplett transportlastbil utan utsläpp.
LF Electric finns till en början som chassi med hytt på 19 ton, med 5,3 eller 5,85 meters hjulbaser. Lastbilen har en tillåten lastvikt på 11 700 kg.
DAF LF Electric har utvecklats i nära samarbete med Dana Inc och börjar tillverkas på Leyland Trucks i Storbritannien i maj.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se