NCC och OHL bygger järnväg i södra Sverige

Publicerad

NCC och spanska OHL i konsortium har fått i uppdrag att bygga ut järnvägssträckan mellan Lund och Flackarp i Skåne för Trafikverket. Uppdraget är en option inom projektet Lund-Arlöv fyra spår och ordervärdet uppgår till totalt cirka 800 miljoner kronor.

- Det har varit ett gemensamt mål sedan byggstarten 2017, att hitta en lösning för att tillsammans med NCC/OHL också bygga delen mellan Flackarp och Lund inom projekt Lund-Arlöv fyra spår, säger Trafikverkets projektledare, Jens-Peter Eisenschmidt. Överenskommelsen som vi nu kommit fram till är bra för alla parter. Att vi kan bygga klart hela sträckan Malmö och Lund i ett gemensamt projekt sparar värdefull tid och pengar. 

Sedan 2017 bygger NCC och OHL i konsortium ut Södra stambanan mellan Arlöv och Flackarp i samverkan med Trafikverket. Man går från två till fyra spår och bygger tre nya stationer, nya övergångar och en tunnel. 

I uppdraget som tecknades mellan parterna fanns en option om att också bygga ut järnvägssträckan mellan Flackarp och Lund till fyra spår samt anlägga en ny station vid Klostergården i södra Lund. Trafikverket och NCC/OHL har nu tillsammans genom samverkansformen Early Contractor Involvement (ECI) utarbetat innehållet i optionen och gjort de förberedande arbetena för sträckan som nu ska byggas

Vid Klostergården i Lund byggs en helt ny station för Pågatågstrafik med en 250 meter lång perrong på vardera sida, och en ny tunnel för gång- och cykeltrafik.
Byggstart för den tillkommande sträckan är planerad till april 2020 och hela projektet beräknas vara färdigt i slutet av 2024. 

Uppdraget utförs av NCC och OHL i konsortiet ”Joint Venture NCC/OHL” där parterna delar på ett totalt ordervärde om cirka 800 miljoner kronor.