Mer laddning och vägunderhåll i första budgeten

Publicerad tis, 11/08/2022 - 09:56

Igår presenterade regeringen de delar i den nya budgeten som handlar om infrastruktur och landsbygd. Några av punkterna var mer pengar till vägunderhåll och till nya laddstationer.

Regeringen satsar enligt beskedet 1 miljard kronor extra på vägunderhåll så att Trafikverket kan genomföra viktiga underhållsåtgärder som till exempel beläggningsunderhåll, linjemålning, broreparationer och trumbyten.

– I Sverige finns en underhållsskuld när det kommer till vägnätet. Vi satsar därför en miljard kronor på utökat vägunderhåll. Det kommer bidra till att förbättra framkomligheten i hela landet och trygga en konkurrenskraftig infrastruktur. Dessutom är en väl utbyggd laddinfrastruktur för såväl lätta som tunga transporter av stor vikt för att minska utsläppen från transportsektorn, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

750 miljoner av de extra pengarna till vägunderhåll kommer från en omfördelning av medel från järnväg till väg, eftersom regeringen bedömer att behovet av vägunderhåll är så pass akut. Det ska ändå inte drabba järnvägsunderhållet menar man, eftersom Trafikverket kan omsätta dessa medel i järnvägsunderhåll först flera år framåt i tiden. Resterande 250 miljoner kronor till vägunderhåll kommer som ett tillskott.

Den andra stora punkten för vägtransporter är att regeringen utökar satsningen för stöd till publika laddstationer för lätta och tunga fordon samt tankinfrastruktur för vätgas till tunga transporter till totalt 1,09 miljarder kronor för 2023.

Under 2024 och 2025 beräknas ytterligare 1 miljard kronor, respektive 505 miljoner kronor, tillföras för samma ändamål. Satsningen ska säkerställa en förbättrad tillgänglighet till laddinfrastruktur och ökad laddkapacitet i hela landet.

Regeringen skriver också att laddinfrastrukturen för tunga transporter till en början behöver byggas ut för de regionala godstransporterna, för att successivt bilda sammanhängande stråk i hela landet. Man pekar också ut hamnarna som viktiga nav för elektrifiering av flera trafikslag och att laddinfrastrukturen behöver byggas ut i hamnar och på kajer.

Den förra regeringen nollade energi- och koldioxidskatten för diesel som användes i jord- och skogsbruket, en tillfällig åtgärd som skulle gälla till och med juni 2023. I den nya regeringens budget förlängs denna nedsättning till och med december 2023, med syftet att ytterligare bidra till att stärka och upprätthålla svensk livsmedelsproduktion.

Andra intressanta budgetbesked är att Klimatklivet behålls (till skillnad mot stödet för eldrivna personbilar) och att regeringen ger ett utökat stöd till biogasproduktion. Budgeten innehåller också en extra satsning på yrkesvux och praktikplatser, vilket potentiellt kan vara positivt för möjligheterna att utbilda fler förare.