LBC Logistik sluter cirkeln för hållbara transporter

Publicerad

Värmlandsbaserade LBC Logistik har den senaste tiden flyttat fram sina positioner inom hållbara transportlösningar. Solpaneler, batterier, laddstation, två nya elbilar och en tankstation för gas i samarbete med Gasum är de senast investeringarna.
– Gör inte vi det här kommer någon annan att göra det, säger vd Henrik Gillisson.

Det har varit en händelserik höst för LBC Logistik. För några veckor sedan kunde lastbilscentralens första två eldrivna lastbilar köra sina premiärvändor med pellets från Karlskoga till Kristinehamn, och ungefär samtidigt invigdes Gasums nya tankstation för biogas på LBC Logistiks mark i Kristinehamn. Till de nya satsningarna hör också en investering i solceller på taket av huvudbyggnaden i Kristinehamn samt två laddare och tre batterier för lagring av el.

– Elbilarna, uppdraget de fått och laddarna har gått hand i hand. Det har varit en väldigt smidig process och skickligt planerat, konstaterar LBC Logistiks vd Henrik Gillisson.

Att investera i elfordon är kostsamt och kräver ofta ett tätt och långsiktigt samarbete med kunderna. För LBC Logistik är det Moelven som fungerat som dörröppnare för tekniken genom det nybildade dotterbolaget Moelven Pellets.

– Det börjare för drygt fem år sedan när Moelven ville ha en biogasdriven flisbil till ett befintligt uppdrag, berättar Henrik Gillisson.

– Vi fick bilen ett år senare och började då att tanka på Gasums station i Karlstad som blev klar ungefär samtidigt. Men vi började också prata med Gasum om en eventuell tankstation i Kristinehamn och de tyckte också att det vore en lämplig plats att bygga på. Vi skrev en avsiktsförklaring om att de skulle bygga stationen om vi hittade mark i ett lämpligt läge.

Under 2023 blev markfrågan löst. Gasum kunde börja bygga och i början av november i år kunde stationen, som ligger längs riksväg 26 ett par kilometer söder om E18, öppna. På samma plats har Laddbolaget, ett bolag som samägs av LBC-Frakt, Karlstads Energi och OK Värmland, installerat två laddare för tunga elfordon.

– Tankstationen är en bra affär, konstaterar Henrik Gillisson. Vi har också fått uppdraget att snöröja och underhålla stationen.

 

Henrik Gillisson på LBC Logistik

Satsningarna är en del i LBC Logistiks resa mot hållbara fossilfria transporter. Men att investeringarna blivit verklighet beror främst på två faktorer – långsiktiga kundrelationer och att kalkylen går ihop. Malin Molinder, affärsområdeschef för fjärr- och volymtransporter, säger att LBC Logistik har haft uppdrag för Moelven sedan 2003 och att den norska skogskoncernen i sin tur har ett långsiktigt samarbete med SCA, köparen av pelletsvolymerna.

– Därför har vi kunnat skriva kontrakt på sju år, med option på ytterligare tre år.

I nuläget går de två elbilarna, som är av modell Volvo FH12 Electric, sex till åtta vändor varje vardag mellan pelletsfabriken i Karlskoga till Vänerhamn i Kristinehamn. Exakt hur många vändor det blir beror på hur schemat går ihop sig just den dagen, och hur lagersituationen ser ut i Karlskoga. På ett år handlar det om 60 000 ton som ska transporteras, drygt 1 000 ton i veckan. Det viktigaste är att se till att silon i Karlskoga, som har en kapacitet på 2 500 ton, aldrig blir helt full och på så vis bromsar produktionen.

 

För att transporten ska bli helt fossilfri krävs det att även elen är det. LBC Logistik har under året installerat 290 solpaneler med en sammanlagd effekt på omkring 140 kW. Panelerna är kopplade till tre batterier med en total kapacitet på 645 kWh. Överskottet under sommarhalvåret säljs vidare och när produktionen är låg eller obefintlig köper LBC Logistik fossilfri el från elnätet. Planen är att även koppla batterierna till stödtjänster för elnätet och på så vis addera en inkomstkälla. Ganska snart kommer investeringen ge plus i kalkylen, enligt Henrik Gillisson.

– Vi betalar hela investeringen på fyra år, där stödtjänsterna står för den stora intjäningen. Vårt huvudsyfte är att producera egen el, men vi hade fått hålla på väldigt många fler år för att gå plus om vi bara använt elen för att ladda bilarna och driva fastigheten.

 

Det finns fler tak att sätta solpaneler på, med det är investeringar som kommer att göras i takt med nya investeringar i elbilar.

– Nu har vi möjliggjort för fler av våra delägare att köpa och driva både el- och gasfordon, konstaterar Henrik Gillisson.

LBC Logistik tror att fler kunder och åkerier kommer att vara intresserade av hållbara lösningar framöver. När affären med Moelven presenterades var responsen god från åkarna, 5–6 företag visade intresse innan det blev klart att C Stridhs Transport och NE Transport fick uppdragen, med varsin bil. Att prata hållbarhet med kunderna är också standard, både med nya och befintliga kunder.

– Vi försöker hitta uppdrag där det på ett enkelt sätt går att byta till fossilfritt. Vissa kunder kräver det, oftast i form av HVO eller gas, säger Malin Molinder.

Det är framför allt de större kunderna som efterfrågar fossilfria lösningar, säger Henrik Gillisson.

– Det är lite lättare att prata hållbarhet med de största kunderna, de som har ett välkänt varumärke. Men vi tar upp det med alla.

Fler gasbilar är på ingång, och även en till ellastbil. Denna gång inom miljötransporter. Henrik Gillisson förväntar sig att det snart blir ännu fler.

– Alla planer är inte klara, men vår omställningsplan baseras ju på åldern på våra bilar. Har ett åkeri en bil som är åtta år kan man förvänta sig att den kommer att bytas ut inom ett par år. Då tittar vi på var vi kör mest med den bilen och om det är en kund som kan vara intresserad av el eller gas. Tidigare har vi inte kunnat prata om det med kunder som kör lokalt i Kristinehamn eftersom vi inte har haft möjlighet att tanka eller ladda här.

Att EU nu gett grönt ljus för skattebefriad biogas kommer därför i ett perfekt läge för LBC Logistik.

Verksamheten i Karlskoga är också under utveckling. För ett par år sedan köpte LBC Logistik en ny terminalfastighet på dryga 80 000 kvadratmeter, med lager och järnvägsanslutning. Den ska nu utvecklas vidare.

– Hela den här omställningsresan blir en utvidgning av affärsverksamheten. Det handlar inte bara om transporter och terminalverksamhet, utan också om elproduktion, ladd- och tankstationer. Gör inte vi det här kommer någon annan att göra det och nu kan vi i stället styra vår affär och räkna på den själva.

Text & foto: Mats Hellström
Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 6 2024.

 

Om LBC Logistik
Bildades: 2003 genom ett samgående mellan Karlskoga Lastbilscentral och LBC Kristinehamn.
Antal medlemmar/delägare: Ca 40
Antal tunga fordon: Ca 100
Omsättning: Ca 270 mnkr (2023)
Hållbara milstolpar: Sveriges första biogasdrivna flisbil (2019), solceller på taket, laddare för tunga elfordon, solceller, batteri och två ellastbilar av modell Volvo FH12 Electric (2024). Ellastbilarna ägs och körs av C Stridhs Transport och NE Transport. LBC Logistik äger också mark intill riksväg 26 i Kristinehamn där Gasum och Laddbolaget driver en tank- respektive laddstation.

 

Eric Gustavsson, förare på NE Transport, kör den ena av de två nya ellastbilarna.