Intensivt och omtumlande år för Widéns

Publicerad

Stora Åkeripriset var en milstolpe för Widéns Åkeri i Kalmar. Priset innebar mer uppmärksamhet och en ökad insikt och intresse för den egna branschens situation. Men företaget har som så många andra också fått känna på den svagare konjunkturen.
– Vi märker att många bolag avvaktar, säger Pierre Widén.

Fredagen den 24 maj förra året fick Maria och Pierre Widén känna på hur det är att stå på en scen och dränkas i konfetti till larmet av en jublande och glad skara åkeriföretagare. Att just Widéns Åkeri fick ta emot Stora Åkeripriset motiverades bland annat med deras helhjärtade satsning på förnybart, ordning och reda i företaget och att de samtidigt lyckats förbättra siffrorna. Drygt åtta månader senare kan företaget se tillbaka på ett 2024 som blev en ögonöppnare för dem själva och omgivningen, men som också innehållit utmaningar.

– Vi kände oss mycket hedrade och har också fått ta emot mycket positiv uppmärksamhet från både kollegor i branschen och från lokala företag i andra branscher. Jag har också märkt att vi fått fler inbjudningar till olika event och näringslivsträffar, vilket kan ha en del att göra med uppmärksamheten kring priset, berättar Maria Widén som är vd på företaget.

Priset kom oväntat för både henne och maken Pierre, som medger att de inte engagerat sig i Sveriges Åkeriföretag som står bakom det.

– Vi har alltid varit medlemmar, men stått lite vid sidan av. Jag tror vi tidigare upplevt SÅ som lite institutionellt. Men SÅ jobbar med viktiga frågor och jag har upptäckt att det även för oss är jätteviktigt att vara med på träffar och styrelsemöten. Nu har jag också kommit med i styrelsen för Småland-Öland och fått bättre kontakt med flera åkerier. Det har blivit tydligt att vi måste ta gemensamt ansvar för att driva den här branschen framåt, säger Pierre Widén som är ansvarig för bolagets affärsutveckling.

Pricken över i:et var kanske förstasidesreportaget i den lokala morgontidningen, på själva julafton. Maria Widén medger att det blev av efter lite kohandel när tidningen ville att företaget skulle uttala sig i en annan aktuell fråga. Men det har gjort att åkeriet inte längre är någon doldis i sina hemtrakter.

– Marknadsföringsmässigt kan man inte få något bättre än tre sidor i tidningen och stor bild på förstasidan. På julafton. Alla som har prenumeration är hemma och läser då.

 

Med uppmärksamheten har det också smugit sig in en känsla av att en del tror att företaget täljer guld med kniv. Men så är det verkligen inte, säger Pierre Widén.

– Inflation, sviktande betalningsvilja, sänkt reduktionsplikt och annat har gjort att 2024 nog är det tuffaste året vi haft hittills. Vi märker att många bolag avvaktar i det här konjunkturläget. Man vill ha mycket, men inte betala för det.

Ett mönster som Widéns har sett är att sänkta drivmedelspriser har gjort många indexreglerade avtal mindre lönsamma när övriga kostnader samtidigt gått upp eller legat kvar.

– Om bränslet blir en miljon billigare så tappar vi två miljoner i intäkt. Vi gör mer jobb idag för att få in samma pengar, men ser nu över både avtalen och våra index för att komma till rätta med det. Vi vet också att andra företag haft samma upplevelse, säger Pierre Widén.

Marginaltappet har bidragit till att Widéns ännu inte investerat i den första tunga ellastbilen. Men det kan det snart bli ändring på.

– Vi vill gärna investera, och nu har vi några kunder som visat tydligt intresse av att köra just el, så förhoppningsvis kan vi ta det steget under det här året.

Kanske var motvinden bara tillfällig, det både tror och hoppas Pierre Widén.

­– Det som händer i omvärlden spelar stor roll och man märker att de stora företagen nu börjar känna sig pressade av reglerna för klimatredovisning och att de kanske blir lite mer villiga att betala mer för en hållbar transport framöver. Vi har också en ny terminal i Jönköping som ska stå klar i sommar. Vi märker att folk knackar på dörren där och att många kyl- och fryshus i regionen redan är fulla. Det borde finnas efterfrågan.

Företagets inriktning mot hållbara transporter kommer inte ändras, men affärerna kan kräva att man tänker lite annorlunda.

– En lastbil kostar nästan tre gånger så mycket som för tio år sedan, och elfordon är förstås ännu mycket dyrare. Men vi kan köpa en biogasbil från 2023 som är Euro 6, har gått några tusen mil och fortfarande är i bra skick. Den kostar kanske hälften så mycket, och så får vi fixa våra egna justeringar och påbyggnader. Att räntorna är på väg ner kommer också hjälpa oss framöver.

Maria Widén instämmer.

– Ibland får man bara lägga sig i gyttjan och rulla runt en stund. Snart kommer läget vara bättre igen.


Text: Mats Hellström
Foto: Ryno Quantz
Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 1 2025. Se här för prenumeration.

 

Nominera till Stora Åkeripriset
Den 9 maj delas Stora Åkeripriset 2025 ut av Sveriges Åkeriföretag och Svensk Åkeritidning. Priset kommer att gå till ett åkeri som drivs på ett långsiktigt hållbart sätt och är ett föredöme inom följande områden:

  • Socialt ansvarstagande
  • Trafiksäkerhet
  • Miljö- och klimatmässig hållbarhet
  • Ekonomisk hållbarhet

Alla som på något sätt har en anknytning till eller intresse av åkerinäringen kan nominera sitt favoritföretag. Nomineringen, tillsammans med en beskrivning av vad företaget gjort inom de fyra kategorierna, skickas till mats.hellstrom@akeri.se. Det enda grundkriteriet för att kunna bli nominerat är att företaget är medlem i Sveriges Åkeriföretag. Sista nomineringsdags är 10 mars

Malin, Pierre och Maria Widén på Widéns Åkeri.