Infrastrukturpropositionen är färdig
Regeringen har nu presenterat sin infrastrukturproposition för åren 2022–2033. Sammanlagt uppgår ramen för transportinfrastrukturåtgärder till 876 miljarder kronor för den aktuella perioden. Propositionen bygger på en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.
Propositionen ”Framtidens infrastruktur – hållbara investeringar i hela Sverige” innebär stora satsningar, både för att ta hand om och utveckla befintlig infrastruktur, men också för att genomföra nya investeringar i hela landet.
Infrastrukturpropositionen kombinerar satsningar på underhåll av vägar och järnvägar med nya investeringar. Investeringarna ska enligt regeringen bidra till tillgänglighet, klimatarbetet, vidgade arbetsmarknadsregioner, regional utveckling, sammanhållningen i landet och Sveriges konkurrenskraft.
De ekonomiska ramarna för nästa planperiod 2022–2033 föreslås ligga på 799 miljarder kronor – en ökning på 176,5 miljarder kronor jämfört med perioden 2018–2029. Tillkommande medel som banavgifter och trängselavgifter beräknas uppgå till 77 miljarder kronor, vilket sammantaget ger en ram på 876 miljarder kronor.
Regeringen föreslår att medel till drift och underhåll av järnvägen blir 165 miljarder kronor, en ökning med 40 miljarder kronor. Medel till underhåll av vägar föreslås bli 197 miljarder kronor – en ökning med 33 miljarder kronor.
Regeringen föreslår också att medel till utveckling av transportinfrastruktur blir 437 miljarder kronor – en ökning med 103,5 miljarder kronor. Förslaget till ekonomisk ram för utveckling innebär att den gällande nationella planen kan fullföljas och att satsningar kan göras på såväl nya stambanor som andra angelägna åtgärder.
Genom att bygga nya stambanor vill regeringen öka kapaciteten i järnvägsnätet, knyta landets tre storstadsregioner närmare varandra och bidra till stadsutveckling, bostadsbyggande och större arbetsmarknadsregioner.
Förslagen i propositionen lägger grunden för den kommande nationella planen för transportinfrastrukturen. Efter att infrastrukturpropositionen beslutats av riksdagen fortsätter arbetet med den så kallade åtgärdsplaneringen. Den innebär att de åtgärder som bör prioriteras in i den nationella planen identifieras. Beslut om ny nationell plan planeras till 2022.
Ramen för investeringarna är den största någonsin för transportinfrastrukturen. Många andra intressenter, därigenom SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) och ett flertal branschorganisationer, menar dock att satsningen på nya stambanor för höghastighetståg borde ligga utanför den vanliga ramen och att dessa kostsamma investeringar nu riskerar att tränga undan andra mycket angelägna satsningar.
Läs mer om arbetet med infrastrukturplanen på: regeringens hemsida.

Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se