Eldriven tung lastbil utmanar arktiskt klimat

Publicerad

Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader?
Nu samverkar Kaunis Iron med Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss i ett unikt pilotprojekt för att utveckla framtidens hållbara logistiksystem.

Kaunis Iron har visionen att utveckla världens mest hållbara järnmalm. En av de största utmaningarna för att klara den målsättningen är att reducera koldioxidutsläppen från de tunga transporterna av malmen som i dag sker via lastbilar i den första etappen innan tåg tar vid.

En grundläggande utredning av olika alternativ har landat i ett pilottest med fossilfri eldrift. Nu har ett kluster för samverkan startats för att realisera ett konkret pilottest på plats i Pajala. Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss medverkar och projektet är en del i den avsiktsförklaring som Kaunis Iron och Vattenfall nyligen tecknade för att utveckla en elektrifierad fossilfri gruvdrift.

– Den här typen av utmaningar löser ingen ensam. Det gläder oss därför att vi lyckats samla ett så starkt lag för att utmana det arktiska klimatet med tunga eldrivna fordon. Vi kör våra tunga transporter i extrem vinterkyla vissa perioder. Funkar den här tekniken här, så funkar den troligen överallt, säger Lars Wallgren, logistikchef på Kaunis Iron.

Volvo Lastvagnar bidrar med en prototyptillverkad tung lastbil, en eldriven Volvo FMX, för att utvärdera hur batterielektriska fordon inklusive laddsystem fungerar i arktiska förhållanden.

En del av testet är också laddstrukturen som ska klara att effektivt ladda lastbilen i kretsloppet där den ska köra. Här bidrar ABB Electrification Sweden med högeffektsladdare som kan användas av både personbilar och tung trafik.

En annan viktig pusselbit i kedjan är en fungerande service. Här deltar Wist Last och Buss med servicelösningar som anpassas till verksamhetens förutsättningar. Service och reparation på malmbilar och testfordonet sker lokalt i Pajala och Junosuando i tätt samarbete med Kaunis Irons trafikledning.

Nu handlar det om att vänta och se – klarar elbilarna den norrländska vintern?

 

Fakta om pilotprojektet
Medverkande: Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss.

Testperiod: februari 2021.

Fordon: batterielektrisk Volvo FMX.
Totalvikt: 32 ton.
Lastvikt: cirka 15 ton.

Lars Wallgren på Kaunis Iron utmanar det bistra norrbottniska klimatet tillsammans med flera andra aktörer.