E-handeln backade 2022

Publicerad tors, 02/23/2023 - 07:55

E-handeln minskade under 2022 jämfört med året innan. Det visar Postnords e-handelsbarometer. Minskningen är den första mellan två år sedan 2006.

Den totala omsättningen, 136 miljarder kronor 2022, innebär en minskning med sju procent jämfört med året innan. Postnord drar slutsatsen att ökade omkostnader och en allmän lågkonjunktur är viktiga orsaker bakom siffrorna.

E-handeln med dagligvaror backade mest av alla branscher under 2022 (minus 17 procent). Tappet märks på flera håll, till exempel har upphämtning av dagligvaror i butik minskat med cirka 24 procent och hemleveranser har minskat med runt 10 procent.

–  Många e-handlare har aldrig varit med om en lågkonjunktur tidigare. I oroliga tider blir konsumenter försiktigare och mer kostnadsmedvetna. Det är tydligt att e-handelsföretagen behöver vara lyhörda och hålla en nära relation till sina kunder för att förstå och agera på deras behov, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige.

Bäst har det gått för apotekshandeln på nätet som haft en positiv tillväxt under flera kvartal och nu landar på en tillväxttakt för helåret 2022 på 19 procent. Apoteksbranschen har lyckats behålla den stora mängd kunder som har tillkommit under pandemin, särskilt de äldre konsumenterna, konstaterar Postnord. Näthandeln med kläder och skor hade en tillväxttakt med två procent och utgör tillsammans med apotekshandeln de branscher som inte redovisat negativ tillväxt.

En tredjedel av e-handelskonsumenterna uppger att de handlar mer begagnat nu än tidigare av ekonomiska skäl. Särskilt de yngre konsumenterna är tilltalade av att handla begagnat. 

Modebranschen har under en tid satsat på en cirkulär affär med begagnade kläder och returvaror till lägre pris. Hemelektronikhandeln som drabbades hårt under 2022 försöker nu göra likadant. Nya företag som specialiserar sig på begagnade varor och reparerade varor inom hemelektronik växer.

–  De utmaningar branschen nu upplever innebär också möjligheter. Nya aktörer med nya affärsidéer och gamla aktörer med nya lösningar kommer sannolikt att leda till en intressant utveckling av e-handeln, spårMathias Krümmel.


Ladda ner hela rapporten här:
https://www.postnord.se/foretagslosningar/e-handel/e-barometern

E-handeln backade med 7 procent 2022 jämfört med 2021. Foto: Postnord