De flesta följer reglerna

Publicerad fre, 12/16/2022 - 09:22

Majoriteten av dem som utför godstransporter på väg följer reglerna, och de flesta är nöjda med sina arbetsförhållanden. Det visar en undersökning från Transportstyrelsen och Polismyndigheten.

Transportstyrelsen genomför regelbundna tillståndsmätningar inom yrkestrafiken för att mäta hur väl företagen på marknaden följer de regler som finns. Årets mätning genomfördes under vecka 12–14 och visar att regelefterlevnaden är hög hos förare, företag och fordon.

Efterlevnaden av kör-och vilotider går åt rätt håll jämfört med 2019. 73 procent av förarna klarade sig utan anmärkning, vilket är en förbättring med 2 procentenheter. 

– Regelefterlevnaden är i allmänhet hög, men det finns några områden som kan förbättras. Exempel på sådana områden är kör- och vilotider. Det går åt rätt håll, men en regelefterlevnad på 73 procent är fortfarande mindre än vad vi önskar, säger Mattias Andersson som är utredare på Transportstyrelsen.

Inom ett flertal områden har inga, eller väldigt få överträdelser påträffats, bland krav på behörigheter, färdskrivare och vägarbetstid. Ingen av de kontrollerade förarna rapporterades för onykterhet, precis som år 2019 och 2015.  Efterlevnaden inom däck är också mycket hög, oavsett om det har varit vinterväglag eller inte vid kontrollen.

Siffrorna inom vissa områden har dock försämrats, bland annat för fordonens tekniska beskaffenhet och lastsäkring. 74 procent av fordonen utan anmärkning på teknisk beskaffenhet, jämfört med 78 procent 2019. 85 procent av fordonen var i år utan anmärkning på lastsäkringen, jämfört med 89 procent 2019.

Dessutom är det fler förare som inte följer hastighetsbegränsningen.

– Att följa hastighetsbegränsningen är en fråga där vi ser en negativ utveckling. Hastighetsefterlevnaden har försämrats för andra mätningen i rad, och antalet kontroller som har lett till en ordningsbot har ökat kraftigt, säger Mattias Andersson.

Det är främst de grövre hastighetsöverträdelserna som har ökat i omfattning.

Transportstyrelsen har samtidigt genomfört en undersökning av förarnas sociala villkor. Den visar att en majoritet av förarna, såväl svenska som utländska, är nöjda med sina arbetsförhållanden.

– I likhet med 2019 års undersökning kan vi däremot konstatera stora skillnader i villkor mellan svenska och utländska förare. Bland annat övernattar utländska förare oftare i lastbilen och de har i genomsnitt lägre löner. Skillnaderna mellan svenska och utländska förares villkor har däremot minskat över tid, säger Mattias Andersson. 

Transport­styrelsens och andra myndigheters arbete för ökad regelefterlevnad syftar till att möjliggöra en marknad med rättvisa villkor och fungerande konkurrens. Genom tillståndsmätningen skapas en representativ bild av hur bra företagen som är verksamma på marknaden för yrkestrafik på väg lever upp till de krav som finns.

Efterlevnaden av kör- och vilotider har blivit något bättre sedan 2019, men fler kör för fort. Arbetsvillkoren mellan svenska och utländska förare skiljer sig också markant, men har minskat något. Foto: Istockphoto.com