Volvo störst i Europa
För första gången någonsin är Volvo Lastvagnar marknadsledare i Europa för tunga lastbilar. Marknadsandelen för 2024 landade på 17,9 procent efter att 56 331 Volvolastbilar registrerats.
Marknaderna med flest registrerade Volvolastbilar under året var Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Polen och Spanien. Totalsiffrorna rör nyregistrerade tunga lastbilar (från 16 ton) i EU, Storbritannien, Norge och Schweiz (EU30).
– Vi är mycket stolta över att vara marknadsledare i Europa. Det är ett tydligt bevis på att våra kunder uppskattar våra lastbilars bränsleeffektivitet, säkerhet och tillgänglighet och att vi har ett mycket attraktivt produkterbjudande, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande.
Globalt ökade Volvo Lastvagnar sin marknadsandel i 25 länder under 2024. I Brasilien blev Volvo marknadsledare för tunga lastbilar för tredje året i rad med en marknadsandel på 23,7 procent. Företagets flaggskepp, Volvo FH, var den mest sålda lastbilsmodellen av alla märken i Brasilien under 2024. I Australien var Volvos marknadsandel 18,2 procent. I Nordamerika (USA och Kanada) hade Volvo Lastvagnar en marknadsandel på 10,5 procent, en ökning från 10,2 procent 2023.
– Vi står starkare än någonsin tack vare att vi helt och hållet har förnyat vår globala produktportfölj 2024. I Nordamerika, där vi siktar på att öka vår verksamhet avsevärt, lanserade vi en helt ny plattform som kommer att ligga till grund för en rad nya modeller under de kommande åren. Först ut på plattformen var helt nya Volvo VNL, som kan ge upp till 10 procent bättre bränsleekonomi jämfört med den tidigare generationen, säger Roger Alm.


Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se