EU tar upp mått- och viktdirektivet
Vilka regler ska gälla för längre och tyngre fordon i Europa? Nu har EU:s ordförandeland Polen tagit upp frågan till förhandling och transportorganisationen NLA och dess systerorganisationer uppmanar nu alla länder att göra allt de kan för att snabba på processen med ett mer flexibelt regelverk.
Möjligheten att köra med ökade vikter och dimensioner för gränsöverskridande verksamhet är en av de avgörande faktorerna i en energieffektiv vägtransportsektor. Med färre men länge och tyngre ekipage krävs färre fordon för Europas vägtransporter, med minskade utsläpp, mindre trängsel på vägarna och en minskad förarbrist i Europa som resultat. Att tyngre elfordon tillåts är också viktigt för att göra denna teknik mer konkurrenskraftig genom att kompensera för den lägre lastvikt som tunga batterier annars ger.
Det finns dock olika syn på vilka regler och system som ska gälla inom EU och i transporter mellan länderna, där flera nordiska länder står för mer en mer flexibel syn på längre och tyngre kombinationer. Nu har EU:s ordförandeland Polen lagt upp frågan på förhandlingsbordet, något som välkomnas av Nordic Logistics Association (NLA) och systerorganisationerna BGL (Tyskland) och FNTR (Frankrike). De har nu skickat en genomsam skrivelse till EU:S samtliga 27 medlemsstater, men en vädjan om att effektivt och konstruktivt arbeta tillsammans för att hitta de bästa lösningarna.
– Det är dags att detta nu blir färdigförhandlat så att vi kan fortsätt utveckla fordonen på bästa sätt för att möta den gröna omställningen och fortsätta utveckla transporteffektiviteten, säger Torsten Laksafoss Holbek på NLA.
Mats Hellström
Chefredaktör
010-510 54 45
mats.hellstrom@akeri.se