Flexilast fick upp jourersättningen inför vintern med 50 procent

Publicerad tors, 12/21/2023 - 16:40

Ersättningen för att hålla vägarna fria från snö under vintern har varit ett återkommande klagomål från åkerierna inför vintersäsongen. Men i södra Sverige konstaterar nu Flexilast, som ansvarar för ett av de mest snörika distrikten i landskapet, att jourersättningen för saltningsrundorna gått upp med närmare 50 procent i de senaste upphandlingarna.

Inför den här vintersäsongen ser det ut som att ersättningarna för snöröjning har höjts, i varje fall i södra Sverige. Men kritiken om dåliga villkor för åkeriernas vinterväghållning har varit omfattande och pågått länge, vilket Svensk Åkeritidning återkommande skrivit om, bland annat i nummer 6 2022. Den artikeln innehöll hård kritik mot tidigare års hårt pressade upphandlingar av vinterunderhåll i delar av Mellansverige. Ersättningarna hade blivit så låga att väl renommerade åkerier med rätt erfarenhet och utrustning avstod från att lämna anbud. Samtidigt fick några av de aktörer som tog hem upphandlingarna betala dryga böter för att de inte klarade att leverera med tillräcklig kvalitet.

Även inför den här säsongen ställer Svensk Åkeritidning frågan hur situationen ser ut för vinterväghållningen. Dels i denna artikel, men också här genom ett nedslag i Skåne län, en del av Sverige där snöläget är notoriskt svårt att förutspå. Snöfria vintrar är rätt vanligt i de sydligaste delarna av landet.

– Å andra sidan, när det snöar så kan det bli riktigt besvärligt, säger marknadschef Roger Hurtig på Flexilast som har 95 åkerier som delägare och huvudkontoret i Eslöv. Flexilasts bilar deltar i vinterväghållningen i mellersta och östra Skåne.

– Snön är ofta tung och blöt. Eftersom det alltid blåser här, så kommer den från sidan. Dessutom är det inte så ovanligt med svartis på vägbanorna. Isen är otäck eftersom den kommer plötsligt och bilförarna är oförberedda.

Roger Hurtig poängterar också att skillnaden är stor mellan att ploga fyra mil Europaväg i Skåne, jämfört med motsvarande sträcka längre norröver.

– I Skåne kan våra förare ha upp till 20 korsningar att ta hänsyn till under ett körpass. Längre norröver kan det vara bara en eller två korsningar på samma sträcka. Det säger sig självt att norrlänningarna hinner ploga betydligt mer på samma tid, säger han.

Trots det milda klimatet ser upplägget för vinterväghållningen i Skåne ut som i andra delar av Sverige. Det är Trafikverket som ytterst ansvarar för att vägarna är körbara och sätter ramarna för verksamheten. Bland annat klassas vägarna i fem nivåer, där högsta kraven på att vägarna ska vara snöfria ställs på motorvägar och 2+1-vägar.

Trafikverkets regioner handlar upp entreprenörer för vinterväghållningen, där Skåne län består av sju driftområden. Den här säsongen delas de mellan entreprenörerna Skanska, statligt ägda Svevia och Terranor, som är det tidigare NCC Road Services, idag ägt av tyska investmentbolaget Mutares.

Hela Sverige består av omkring 110 geografiska områden för vintervägunderhåll. Vart och ett av dem består av 55–175 mil väg. För närvarande har elva olika entreprenadföretag uppdragen att sköta vinterväghållningen i landets driftområden.

Entreprenörerna ansvarar för upphandlingen av åkerierna som gör jobbet. Ofta går de via lastbilscentraler. Flexilast är en av dem. Entreprenörerna svarar dessutom för trafikledningen och ser till att rätt antal bilar är ute med hänsyn till vädersituationen. Åkarna som deltar är utrustade med GPS så att trafikledningscentralen och även Trafikverket kan se var bilarna befinner sig någonstans i realtid och också var de har kört.

Entreprenörernas kontrakt med åkerierna är vanligen 4 år, med möjlighet till förlängning i ytterligare 2 år. Avtalen kan naturligtvis konstrueras på olika sätt. Men det är vanligt med en fast jourersättning för att man håller sin bil i beredskap för snöröjning. Jourersättningen kombineras med en timersättning för den tid man är ute och kör.

I Skåne är det vanligt att använda så kallad preventiv saltning för att förhindra halka, där särskilt utsedda bilar kör saltningsrundorna. Det kan bli ganska många körtimmar för dem, även en vinter när det inte faller snö. När snön väl kommer körs de så kallade kombibilarna ut. De sköter både plogning och saltning.

Roger Hurtig gör bedömningen att den genomsnittliga fördelningen mellan jourersättning och timersättning är 35/65 för de bilar som har preventiva rundor. Det betyder att drygt en tredjedel av ersättningen till en åkare utgår för att han håller bilarna i beredskap.

– Under de senaste åren har vi kunnat få upp jourersättningen med 50 procent i våra kontrakt med entreprenörerna. Det är viktigt för oss och naturligtvis också för att vägarna ska kunna hållas i gott skick. Om man inte vill betala tillräckligt för jourhållningen är det heller ingen som vill ta de här uppdragen.

Ulf Norlin, vd och ägare på Attarps Åkeri & Service i Löberöd är en av åkarna som ser till att Skånes vägar är körbara när snön och halkan kommer. Han ingår i Flexilast och håller med om att ersättningen för vinterväghållning blivit bättre de senaste åren.

– Nöjd blir man väl aldrig, och det ska man kanske inte heller vara som företagare. Men jag tycker att vi fått upp priserna rätt väl. Vi måste också vara lite realistiska när vi ställer våra krav.

– Det underlättar också om man tycker om de här körningarna, om man nu ska hålla på med dem. Annars orkar man inte. Vi är ju beredda på att bli utkallade på söndag kväll eller julafton eller när det nu kan vara.

–Jag ser också att det är en styrka för företaget att kunna ta de här uppdragen, de kan föda mer jobb, säger Ulf Norlin.

Men han lägger också till att det kan vara frustrerande ibland att behöva avsluta en körning, även om han själv ser att det skulle behövas mer salt eller en sväng till med plogen. I slutändan är det ju alltid uppdragsgivaren Trafikverket som tillsammans med entreprenören beslutar om åtgärden, hur mycket som ska göras.

Attarps Åkeri & Service är inriktat på bygg, väg och anläggning och har totalt fem bilar. 2022 omsatte företaget knappt 11 miljoner. Åkeriet har lång erfarenhet av vinterväghållning, Ulf Norlin har hållit på med snöröjning sedan han startade företaget för snart 20 år sedan. Idag används tre av åkeriets bilar för vinterväghållning, där två av dem är så kallade kombibilar och utrustade för både plogning och saltning. Ulf Norlin kör själv bilen som används för förebyggande saltning.

Åkeriet har bland annat uppdraget att svara för vinterväghållningen på E22 mellan Hörby och Kristianstad. När det snöar krävs två bilar som kör i tandem på den fyrfiliga vägen. Vägen går över Linderödsåsen som är en av de mer höglänta delarna av landskapet.

– Om det inte snöar på åsen så snöar det inte någon annanstans i Skåne heller, konstaterar Ulf Norlin.
 

Text: Mats Udikas
Foto: Flexilast, Attarps Åkeri & Service

Artikeln är publicerad i Svensk Åkeritidning nr 6 2023. Teckna prenumeration här.

Ulf Norlin, Attarps Åkeri & Service, ser det som en fördel om förarna gillar snöröjning. Annars är det svårt att orka med, med tanke på att uppdragen kan komma plötsligt och på obekväma tider.