Starkt avslut för fordonsmarknaden 2022

Publicerad ons, 01/11/2023 - 13:14

2022 är året då eldrift blev det vanligaste alternativet för nyregistrerade personbilar. Lastbilsmarknaden ligger steget efter, men Mobility Swedens statistik för 2022 och prognos för 2023 visar att det går tydligt framåt även där.

Även andelen nyregistrerade lätta ellastbilar ökade från 7,5 procent 2021 till 14,5 procent 2022. Samtidigt minskade det totala antalet nyregistrerade lätta lastbilar med nära fem procent.

För nyregistrerade tunga lastbilar skedde en ökning på tre procent för de totala registreringarna under 2022. Andelen nyregistrerade eldrivna fordon ökade här från 0,9 procent 2021 till 2,7 procent 2022.

Osäkerhetsfaktorerna på fordonsmarknaden är många för 2023, menar Mobility Sweden. Prognosen för 2023 präglas därför av en hög grad av osäkerhet. 290 000 personbilar väntas nyregistreras nästa år, enligt prognosen, där andelen laddbara fordon står för 65 procent, fördelade på 40 procent el och 25 procent laddhybrider. För lätta lastbilar visar prognosen på 43 000 nyregistreringar under 2023, varav andelen eldrivna lätta lastbilar väntas utgöra 20 procent.

Vad facit blir när 2023 summeras påverkas av leveransförmåga, lågkonjunkturen och nya politiska beslut.

2022 avslutades dock mycket starkt. Lätta lastbilar ökade exempelvis med drygt 45 procent till 4 050 nyregistreringar och tunga lastbilar över 16 ton ökade med tolv procent till 607. Andelen registreringar av eldrivna lätta lastbilar uppgick till drygt 27 procent, vilket är en ny toppnotering för en enskild månad. Under det fjärde kvartalet uppgick antalet eldrivna tunga lastbilar till 43 stycken, jämfört med 17 motsvarande kvartal 2021.

– För att inte tappa takten i elektrifieringen, hämma svensk konkurrenskraft och riskera att inte nå klimatmålen behövs nya åtgärder som stimulerar elektrifieringen för samtliga fordonssegment. Här för vi en dialog med regeringen och har tilltro till att de fattar de nödvändiga beslut som behövs, säger Mattias Bergman.