Automatiserad utplacering av koner testas vid vägarbeten

Publicerad ons, 12/21/2022 - 13:56

Peab Asfalt har genomfört ett test med automatiserad utplacering av koner i anslutning till vägarbeten. Förhoppningen är att hitta en ny standard som gör arbetet på vägen säkrare.

Vägarbetare är alltid utsatta för risk när de arbetar längs trafikerade vägar. Utplaceringen av trafikanordningar görs manuellt och är ett av de farligaste momenten. I hopp om att kunna öka säkerheten har Peab Asfalt deltagit i ett test med automatiserad utplacering av koner längs E6 i halländska Frillesås.

– Nio av tio vägarbetare känner oro på jobbet, enligt en underökning av Seko. Så ska det inte behöva vara och därför är det viktigt att branschen utforskar alla möjligheter att skapa en tryggare arbetsmiljö, säger Anncatrin Elversson, trafikingenjör på Peab Asfalt. 

Testet ska undersöka hur utrustningen fungerar i skarpt läge, och testa om trafikanternas beteende förändras när traditionella vägledande vägmärken ersätts med den typ av högreflekterande trafikkoner som används i andra länder.

Maskinell utplacering av trafikanordningar tar bort arbetsmiljöproblem som tunga lyft och onödig exponering på vägbanan. Den automatiserade utplaceringen sker genom att man utrustar en vanlig B-kortslastbil med en mekanisk arm som ställer ner konerna på vägbanan enligt ett förprogrammerbart intervall. Samma princip, fast omvänt, används sedan när man tar bort konerna. 

– På detta sätt hoppas vi att branschen kan öka säkerheten för både medarbetarna och trafikanterna genom att skyltningsarbetena går lite snabbare att utföra. Det är alltid under själva uppsättnings- och nedtagningsarbetena som riskerna är som störst, säger Anncatrin Elversson.

Försöket med den automatiserade utplaceringen av koner kommer nu att utvärderas och Peab Asfalt hoppas att den kan bli standard.

Att placera ut koner är idag ett riskmoment vid vägarbeten.