Skyhöga europeiska fraktpriser på väg att stabiliseras

Publicerad fre, 11/04/2022 - 09:31

Höga drivmedelspriser, förarbrist och torka i Europa har varit starkt bidragande faktorer till att de europeiska fraktpriserna fortsatt upp under det tredje kvartalet. Men nu ser trenden ut att mattas. Det skriver vägtransportorganisationen IRU i en rapport.

IRU (International Road Transport Union) har släppt rapporten ”European Road Freight Rate Benchmark” som summerar tredje kvartalet i år.

Perioden innebar ett all time high för de genomsnittliga europeiska priserna för godstransporter på väg. Priserna var nästan 20 procent högre är året innan, och ökningen från föregående kvartal var drygt fem procent. Dieselkostnaderna, som i snitt brukar utgöra ungefär en tredjedel av de totala operationella kostnaderna, ser nu ut att utgöra snarare hälften av kostnaden för en europeisk snittransport, konstaterar IRU. Spotpriserna ligger också ovanligt högt jämfört med de långsiktiga kontraktpriserna, 142,6 i index jämfört med 129,7. Det ger ett gap på 12,9 punkter, vilket är mer än dubbelt så mycket som för ett år sedan.

IRU konstaterar att marknaden har anpassat sig till ett högre kostnadsläge för transporter och att högre produktionskostnader och lägre konsumtion nu börjar påverka efterfrågan på transporter i en nedåtgående riktning vilket får prisökningarna att mattas av. IRU lyfter upp några trender i de större EU-länderna, bland annat att höga energipriser och osäkerhet får den tyska industrin att dra ner på takten, vilket förmodligen kommer att minska efterfrågan på transporter.

Den stora torkan i Europa under sommaren har gjort att kapaciteten för sjötransporter har varit ovanligt låg, vilket satt press på vägtransporterna och hjälpt till att trycka upp priserna under kvartalet. Flera faktorer talar för att efterfrågan under innevarande kvartal kommer att vara lägre, bland annat minskad konsumtion, ovanligt tidiga skördar av druvor i Spanien (som redan är bärgade) och dåliga skördar över lag.

IRU konstaterar också att förarbristen förväntas fortsätta växa, och att den totalt sett beräknas vara än värre om fyra år.

 

Om rapporten
”European Road Freight Rate Benchmark” är en rapport som syftar till att öka kunskapen om hur fraktpriserna i Europa utvecklas. Den tas fram genom ett samarbete mellan IRU, Ti (Transport Intelligence) och Upply.

Den högra efterfrågan för godstransporter på väg ser ut att mattas. Men förarbristen fortsätter, enligt IRU. Foto: Istockphoto.com