Ändrade axelförhållanden kan spara bränsle

Publicerad tors, 11/03/2022 - 17:00

Många lastbilsflottor kan minska sin bränsleförbrukning genom att beställa andra axelförhållanden än de som erbjuds per automatik på nya fordon. Det visar simuleringar från Allison Transmission.

Företaget konstaterar att en enkel specifikationsändring på en lastbil inte kostar någonting, men ändå kan ge en värdefull minskning av driftskostnader och koldioxidutsläpp. En annan slutsats är att besparingarna sannolikt blir störst för fordon som har en arbetscykel med frekventa stopp och start, vilket i regel sker vid transportarbete i tätorter eller på mindre landsvägar.

Det brittiska avfallshanteringsföretaget Biffa har i samarbete med Allison försökt hitta de optimala axelinställningarna för Mercedes-Benz Econic renhållningsfordon med 270-, 300- och 350-hästkraftsmotorer. Genom att köra simuleringar upptäckte Allison att ett byte av axlarna på dessa lastbilar från ett standardförhållande på 6,84:1 till 6,0:1, kunde minska bränsleförbrukningen med så mycket som tre procent, samtidigt som det sänkte ljudnivån i förarhytten.

Som ett resultat av detta har Biffa ändrat sin nuvarande order på 20 nya Mercedes-Benz Econic renhållningsfordon för leverans under hösten, med ytterligare en order på 18 fordon som levereras under våren 2023.

­– Historiskt sett har ett djupare axelförhållande varit den standard som tillverkarna har valt för att ge bästa prestanda vid grader på 30 procent och över. Även om detta passar många kunder, är det sällan man i verkligheten stöter på stigningar av denna grad på vägar i till exempel Storbritannien. Samtidigt har trycket att minska kostnaderna och miljöpåverkan tagit fart de senaste åren, säger Nathan Wilson, marknadsutvecklingschef på Allison UK.

Om Allison Transmission
Allison Transmission är världens största tillverkare av helautomatiska växellådor för medeltunga och tunga kommersiella fordon, medeltunga och tunga taktiska amerikanska försvarsfordon, samt leverantör av drivlösningar för kommersiella fordon, inklusive elhybrid och helelektriska drivsystem.

Brittiska avfallshanteringsföretaget Biffa har ändrat axelavståndet i sina beställningar av nya fordon efter simuleringar av Allison Transmission.