Ny branschöverenskommelse för fossilfria leveranser

Publicerad tors, 11/03/2022 - 13:32

E-handlare och transportörer har nu, genom Svensk Handel, slutit upp kring en gemensam definition för den fossilfria leveransen. Överenskommelsen ska göra det lättare för konsumenterna att förstå vad ett visst leveransalternativ innebär.

Grönt val, miljösmart, bra val, hållbar. Konsumenterna möter många olika begrepp när de ska välja leveransalternativ vid onlineköp. Mängden val skapar inte bara en oklarhet för konsumenterna utan har också väckt frustration från branschen som har saknat en gemensam terminologi kring betydelsen av begreppen. Det menar Svensk Handel som för ett år sedan samlade tio e-handelsföretag, tio transportörer och e-handelsorganisationen Aster till en workshop för att diskutera förutsättningarna för att forma en gemensam definition kring vad en fossilfri leverans är. Nu är överenskommelsen klar och det innebär att e-handlare och transportörer genom Svensk Handel kostnadsfritt kan skriva på ett avtal för att använda definitionen.

­– För Svensk Handel är det viktigt att driva på utvecklingen mot mer hållbara e-handelsleveranser. Det stora intresset och uppslutningen när vi utvecklade branschöverenskommelsen gör att vi förväntar oss att det är många handlare och transportörer som skriver på för att gå före och visa vägen för fler fossilfria e-handelstransporter, säger Per Ljungberg, tillträdande innovationschef på Svensk Handel.

Branschöverenskommelsen tydliggör begreppet fossilfri leverans samt kräver att andra miljömässiga begrepp som används i check-outen tas bort. Ett fåtal undantag görs för certifieringar såsom Svanens kommande märkning för hållbara e-handelstransporter.

Arbetet har drivits gemensamt av Svensk Digital Handel (dotterbolag till Svensk Handel) och Aster (Alliance for Sustainable E-commerce) tillsammans med handlare och transportörer.