Nya förslag om ladd- och tankinfrastruktur i EU

Publicerad tors, 10/27/2022 - 15:00

Det ska finnas många fler laddstationer för el och tankstationer för vätgas i Europa, och det ska bli lättare att i förväg få information om exempelvis väntetider och priser. Det är några av huvuddragen i ett förslag som nyligen röstades igenom i Europaparlamentet.

Europaparlamentet har röstat igenom sitt förslag om EU-regler som syftar till att stimulera utbyggnaden av laddinfrastruktur och tankställen för alternativa bränslen för bilar, lastbilar, tåg och flygplan samt påskynda användningen av hållbara fordon. De nya reglerna är en del av klimatpaketet ”Fit for 55”, EU:s plan för att minska nettoutsläppen av växthusgaser.

Ledamöterna enades om att fastställa minimikrav för ländernas nationella mål för utbyggnaden. Alla EU-länder ska också senast 2024 presentera ett förslag till nationellt handlingsprogram för hur de ska nå minimikravet.

Senast 2026 ska det finnas minst en elektrisk laddningspool för bilar var 60:e kilometer längs med EU:s huvudvägar. Samma krav ska gälla lastbilar och bussar, men endast längs det transeuropeiska transportnätet (TEN-T), däribland E4, och med kraftfullare stationer. Undantag ska kunna ges för EU:s yttersta randområden, vissa öar samt områden med väldigt lite trafik.

Ledamöterna vill också att det ska installeras fler tankstationer för vätgas längs EU:s huvudvägar. I det antagna förslaget handlar det om var 100:e kilometer istället för var 150:e kilometer (som Europakommissionen föreslagit) samt att denna utbyggnad ska ske snabbare senast 2028 istället för kommissionens förslag om 2031.

Man har också enats om andra regler för tankstationer för alternativa bränslen. De ska enligt det antagna förslaget vara tillgängliga för alla användare oavsett bilmärke och det ska vara lätt att betala. Tankstationer ska ange bränslepris per kWh respektive kg och priset ska vara överkomligt och enkelt att jämföra. Ledamöterna vill även att en gemensam europeisk åtkomstpunkt för data om alternativa bränslen skapas före 2027. Utifrån denna ska förare kunna inhämta information om tillgänglighet, väntetider och bränslepriser på olika stationer runtom i Europa.

Parlamentet är nu redo att inleda förhandlingar med medlemsländerna om de slutgiltiga lagarna.