Hållbarhet viktigare för konsumenterna under pandemin

Publicerad

Under coronapandemin har många pratat om att samhället har en gyllene möjlighet att ta det stora hållbarhetsklivet. Nu har Sustainable Brand Index, Europas mest omfattande oberoende mätning av hållbarhetsarbetet inom näringslivet, kommit med årets rapport. Den visar bland annat att fler än nånsin är positiva till företagens hållbarhetsarbete och att covid-19 påverkat förtroendet för arbetet med miljö och sociala frågor i en positiv riktning.

Sustainable Brand Index mäter både specifika varumärkens hållbarhetsanseende och generella trender i synen på hållbarhet. I år är 44 procent av de svarande generellt positiva till företagens hållbarhetsarbete, en ökning med fyra procentenheter från förra rekordåret 2011. Samtidigt uppger 47 procent att deras förtroende för företagens arbete med miljö och sociala frågor ökat, medan bara 21 procent anser att det har minskat. 33 procent uppger också att deras intresse för social och miljömässig hållbarhet ökat som en direkt följd av pandemin, medan 13 procent upplever att intresset minskat.

Undersökningen listar en lång rad hållbarhetsfrågor och frågar vilka av alternativen som ett företag generellt ska arbeta med. Här sticker återvinning/återbruk samt klimatfrågan ut som de särklassigt viktigaste frågorna, med 42 respektive 38 procent vardera. Att värna svenska produkter, arbetsvillkor och arbetstillfällen ligger också högt på listan. 22–25 procent av de svarande har tagit med dessa alternativ i sitt svar, men här ses samtidigt en viss minskning sedan förra året. Direkt därefter kommer ”Hållbara transporter”, med 20 procent. Några av de frågor som ökat mest i popularitet under det senaste året är biologisk mångfald, skogsbevarande och rena hav. Allra längst ner kommer ”Hållbara investeringar”, något bara 3 procent rankar som viktigt. Möjligen för att frågan kan uppfattas som för bred och oprecis för att kunna ta ställning till (handlar det om investeringar inom företaget eller i externa verksamheter och bolag?).

I årets ranking av de stora varumärkenas hållbarhetsposition har det skett en hel del förändringar. På transportområdet har exempelvis Mabi seglat upp som årets raket med +112 placeringar. Det räcker ändå inte till en förstaplats, den behåller istället järnvägsoperatören SJ. Inom kategorin ”bilar” är Volvo ny etta och bland skogsägarna får förra årets herre på täppan Sveaskog ge vika för Södra Skogsägarna. Postnord återtar ledartröjan i kategorin ”paket & logistik” från DB Schenker och OKQ8 är bäst inom drivmedel, en position som Preem innehaft tre år på raken men alltså inte lyckas försvara efter skriverierna om utbyggnaden av raffinaderiet i Lysekil. I livsmedelssektorn är Coop tillbaka som etta och petar därmed ner Ica som tillfälligt fick smaka segerns sötma förra året.

Sustainable Brand Index har genomförts sedan 2011. I undersökningen har 390 varumärken bedömts mot bakgrund av FN:s 17 globala hållbarhetsmål. Totalt har 23 400 svenskar intervjuats under perioden november 2020–januari 2021.

En av frågorna, och svaren, i Sustainable Brand Index.