Volvo FH med bränslesnålare I-Save

Publicerad

Volvo FH med I-Save lanseras nu i en ännu bränslesnålare version som kan sänka bränslekostnaderna med upp till tio procent. Det är en förbättring med hela tre procentenheter jämfört med den tidigare generationen.

- Alla transportföretag vill sänka bränsleförbrukningen och samtidigt minska koldioxidutsläppen, inte minst de som kör fjärrtransporter, säger Stefan Strand, vd för Volvo Lastvagnar Sverige. Med nya Volvo FH med I-Save ger vi åkerierna ännu större möjligheter att minska sina driftskostnader och sin miljöpåverkan.

Nya Volvo FH med I-Save är en del av Volvo Lastvagnars nya europeiska produktsortiment som lanserades i vår. I-Save omfattar många bränslebesparande lösningar, varav den viktigaste är Volvos D13TC-motor. 13-liters Turbo Compound-motorn som kom i början av 2019 är Volvos mest bränsleeffektiva motor hittills.

Volvo Lastvagnar lanserade sin första generation Volvo FH med I-Save under 2019 och visade redan då att lösningen kan sänka bränslekostnaderna för diesel och Ad Blue med upp till sju procent jämfört med en lastbil utan I-Save utrustad med Volvos konventionella 13-litersmotor. Siffran har bekräftats genom oberoende tester och kundernas erfarenheter.

- Kombinationen av låg bränsleförbrukning, låga ljudnivåer och god körbarhet har tagits emot mycket positivt, säger Stefan Strand. Många åkare och transportföretag ser att Volvo FH med I-Save kan hjälpa dem att minska sitt koldioxidavtryck.

Med den nya generationen Volvo FH med I-Save har Volvo Lastvagnars produktutvecklare förbättrat bränsleekonomin ytterligare. Genom att analysera användardata och uppdatera mjukvara har man optimerat balansen mellan bränsleförbrukning och körbarhet, vilket ger bränslebesparingar på upp till tre procent när föraren kör i Eco-läge. Den nya versionen är framtagen för laster upp till 44 ton, framför allt för 4x2 dragbilar, ett segment som är stort på den europeiska marknaden.

- Det här resultatet innebär att kunder som väljer Volvo FH med I-Save kan minska sin bränsleförbrukning med upp till tio procent jämfört med en vanlig Volvo FH utrustad med vår 13-litersmotor med Euro 6 steg D, säger Stefan Strand. Men i praktiken kan de spara ännu mer eftersom de flesta kunder som köper nya Volvo FH med I-Save byter från äldre lastbilar med högre bränsleförbrukning.  

Utöver uppgraderingen av I-Save har nya Volvo FH fått en mer aerodynamisk design. Tack vare en ny funktion hos I-See kan lastbilen avgöra när det är effektivt för motorn att varva upp lätt och frirulla även på vägar som ser helt platta ut för ögat – för ännu större bränslebesparingar.

Nya Volvo FH med I-Save tar inte bara ett stort kliv när det gäller bränsleekonomi. Det optimerade vridmomentet inom ett brett varvtalsområde ger mjuk körning och den effekt som behövs för att köra med en hög, jämn medelhastighet även i utmanande topografi.

- Vi gör det enklare och bekvämare att köra bränsleeffektivt även på kuperade vägar, säger Stefan Strand. Förarmiljön i nya Volvo FH håller världsklass och hjälper också förarna att prestera på topp under hela sitt skift.