Tre nya fordonskombinationer tillåts på vägnät för 34,5 meter från 15 april

Publicerad 2025-03-27 / 14:27 av Malin.carlsson i Nyheter

Från och med den 15 april träder Transportstyrelsens nya föreskrifter (TSFS 2025:17) i kraft, vilket innebär att tre nya långa fordonskombinationer tillåts på delar av det svenska vägnätet som är öppet för ekipage upp till 34,5 meter. Hittills har endast två kombinationer varit tillåtna inom detta regelverk.

De nya tillåtna kombinationerna är:

  • Nordisk Kombination: Ett ekipage bestående av lastbil, dolly och trailer med en total längd på cirka 27 meter. Lastbilen får vara upp till 12 meter lång och trailern maximalt 13,65 meter.
     
  • B-dubbel: Liknar dagens linkkombinationer i 25,25-metersformatet men med en något längre lastbärare. Den främre länken har en maximal längd på 12 meter från koppling till bakkant, vilket medför en möjlig lastbärare på cirka 10 meter.
     
  • C-dubbel: Består av en lastbil och två släpkärror. En särskild begränsning är att släpen får vara högst 4,0 meter höga. För samtliga nya kombinationer gäller särskilda tekniska krav.

Föreskriften följer det förslag som Transportstyrelsen skickade ut på remiss hösten 2024 och bygger vidare på den förordning som antogs av regeringen i augusti 2022. Denna förordning tillåter fortsatt flexibilitet inom ramen för de längder och bredder som är anpassade för internationell trafik – där exempelvis bredden för ej isolerade lastbärare är begränsad till 2,55 meter och anpassat efter EMS (European Modular System).

Som jämförelse har Finland ett mer flexibelt regelverk och tillåter till exempel längre släpkombinationer bakom konventionella lastbilar, vilket möjliggör ekipage på upp till 28–30 meter.

Sveriges Åkeriföretag har vid upprepade tillfällen lyft fram behovet av ett mer flexibelt regelverk för långa fordon. Syftet är att möjliggöra effektivare godstransporter, minska utsläpp och skapa bättre förutsättningar för framtidens logistiklösningar i Sverige.

Föreskriften går att läsa i helhet här.