Trafikverket kommenterar handläggningen av dispenser

Publicerad 2024-08-12 / 10:41 av Charlotta.Nilsson i Nyheter

De långa handläggningstiderna hos Trafikverket gällande dispenser har under en längre tid skapat stora problem för många företag runt om i hela landet. Från Sveriges Åkeriföretags håll pågår det ett intensivt påverkansarbete för att uppmärksamma problemet och hitta lösningar där vi fört dialog upp på GD-nivå. Trafikverkets Planeringsdirektör Ulrika Geeraedts, ger här sin syn på arbetet och den artikel som vi tidigare publicerat. 
 

Ibland blir det fel, även när man vill att det skall bli rätt! Då får man göra om!

Det kokar just nu bland landets företag inom tunga kranlyft och breda/ långa specialtransporter. Orsaken är att man upplever långa handläggningstider hos Trafikverket vad gäller dispenstransporter. Vi på Trafikverket vill inte att långa handläggningstider sätter käppar i hjulet för Sveriges företag och förstår att vi måste hitta sätt för att både korta handläggningstiderna och effektivisera våra processer.

För att trafiken i Sverige skall rulla smidigt och säkert finns det regler för hur man transporterar stora och tunga transporter. Idag måste man söka dispens för bred last om fordonet inklusive last är bredare än 260 cm. Ansökan sker via Trafikverkets webbplats och under det de senaste åren har antalet ansökningar av dispenser ökat stadigt. Under 2023 hanterade Trafikverket över 32 200 ansökningar vilket var en ökning med 5% från föregående år. Vi ser en fortsatt ökning i år. När Sverige bygger ut elkraft, vindkraft, fraktar tungt eller volymomfattande gods så påverkar detta trafiksäkerheten. Vi vill både säkerställa hög trafiksäkerhet och möjliggöra för dessa stora transporter att komma fram. Det är många fordon och resenärer som skall samsas på våra vägar. 

Under 2022 påbörjade vi ett arbete för att öka rättssäkerheten i ansökningarna och säkerställa att vi följer den förordning som gäller för tunga transporter (4 kap. Trafikförordningen 1998:1276). Vi införde den turordningsprincip som finns i förordningen vilket lett till att vi hanterar ansökningarna utifrån hur de kommer in. Detta har skapat en stor irritation i branschen då åkeribranschen är en tuff bransch som jobbar med små marginaler, stor konkurrens och där ekonomin drivs på 24/7. Att inte få veta när man ansöker hur lång tid det tar att få sin dispens har lett till att åkerier gått miste om affärer och drabbats av dåligt rykte hos sina kunder. Vårt mål är att kunna hantera dispenserna så fort som möjligt men vi har många olika sorters dispenser (ibland mycket komplicerade och andra enkla) så därav kan vi inte sätta en exakt tid som en handläggning skall ta men vi kan bli bättre på att ge en indikation om tidsperspektivet utifrån vad för transport det handlar om. Vi tar in underlag/ tillstånd från polisen och från kommuner och försöker arbeta tätt med vår omvärld för att hanteringen skall gå fortare. Även här kan vi göra mer tillsammans.

Vi vet att de finns de som skulle vilja ha ännu snabbare hantering och kunna få dispenser inom en dag vilket har varit fallet tidigare. Hur snabbt en dispens går att få beror på typ av transport, längd, hur många andra parter som involveras i handläggningen samt antalet inkomna ärenden. När vi hade färre dispenser att hantera och färre vägarbeten så lyckades vi ibland ha mycket korta ledtider. Trafikverket genomför rekordmånga vägarbeten just nu, vi har en ökande trafik och samtidigt en ökning av tunga transporter i vägnätet. Det är många delar som vi måste beakta innan vi ger dispenser men vi vill möjliggöra kortare ledtider och kommer att fortsätta se hur vi kan snabba på processerna. 

Trafikverket vill vara en möjliggörare och inte försvåra för transportsektorn i Sverige. Vi inser att vi borde ha involverat branschen från början när vi såg att arbetsbördan hos oss började bli för stor. Vår digitaliseringsprocess, som grundat sig i att både kunna arbeta mer rättssäkert, mer trafiksäkert och med en större transparens har inte gett de positiva effekt som vi eftersträvade för kunderna. När vi digitaliserar och plockar bort möjligheten att ha en egen handläggare så upplevs det som en försämrad service. Vi vill absolut inte ge en försämrad service men möjligheten att ha en fast handläggare gör oss sårbara och vi behöver hitta smarta sätt så att våra handläggare kan arbeta med fler kunder samtidigt. Eftersom vi fått till oss att detta upplevs som en stor försämring så skall vi nu se över hur vi kan möta branschens behov och samtidigt skapa effektiva, snabba beslutsprocesser som kommer alla till del.
 
Under 2024 har vi infört IT-verktyget TRIX där den hantering som sker av inkomna ärenden uppdateras dagligen. På så vis kan man följa sitt ärende på webben. Detta är ett av flera steg för att öka transparensen, skapa synlighet, säkerställa likabehandling och ha en öppenhet för hur handläggningstiderna ser ut. Vi hanterar idag 60% fler ärenden för Företagsanvändare jämfört med innan införandet. Vi följer detta noga och avser att bli bättre! För oss är en nära dialog med branschen viktig och därför är vi glada att vi tillsammans kan arrangera en konferens med Mobilkranföreningen och Sveriges Åkeriföretag den 2:e oktober. Syftet med dagen är att se hur vi gemensamt kan möjliggöra för snabbare och rättssäker handläggning av dispensärenden. Det skall vara lätt att göra rätt och vi vill vara en möjliggörare i detta!

Ulrika Geeraedts
Planeringsdirektör, Trafikverket