Skickar tomma paket för att lyfta vikten av samarbete
Logic Link, som tillhandahåller en samarbetsplattform för åkerier, har skickat ut tomma paket till några av landets största transportföretag. Utskicken är en del i en kampanj för att lyfta vikten av att öka fyllnadsgraden genom samarbete.
Att fylla sina lastbilar med så mycket last som möjligt är en viktig faktor för lönsamhet i åkerinäringen. Det påverkar också koldioxidutsläppen från framför allt fordon som drivs av fossila bränslen. I ett försök att sätta frågan om fyllnadsgrad högre på agendan och visa på möjligheterna till samarbete anordnade Logic Link i maj en temavecka där ett tjugotal transportledare intervjuades. Nu har man också skickat ut tomma paket till stora transportföretag såsom Postnord, Schenker och DHL, och ”nästan” tomma paket till ett antal åkerier. De senare har dock fått en truckerkeps med i paketet, och bolaget poängterar att åkerierna själva är mycket väl medvetna om att samarbete är viktigt för att lyckas bra i affärerna. Utskicket görs därför med ”glimten i ögat”, enligt produktchefen Mattias Nyberg.
– Vi på Logic Link är fast beslutna att driva förändring i transportsverige och uppmärksamma vikten av samarbete för ökad fyllnadsgrad. Genom att skicka luft till branschens ledare vill vi öka medvetenheten kring bortslösade resurser som genom samarbete åkerier emellan skulle kunna vändas till minskade utsläpp och ökad lönsamhet för landets åkerier, säger Linus Trulsson, vd på Logic Link, i ett pressmeddelande.
Idag är närmare 500 åkerier anslutna till Logic Links plattform, enligt bolaget.