Nya öppningar i Lastbilskartellen
Nu finns det en möjlighet för åkeriföretag som ännu inte gått med i skadeståndsprocessen i Lastbilskartellen att göra det. Anmälan behöver komma in senast 31 maj 2024.
Har ni köpt en Scania, Volvo/Renault, Mercedes, MAN, DAF eller Iveco mellan 1997 – 2016 kan ni som ännu inte är med i skadeståndsprocessen ansluta. Detta behöver göras senast 31 maj i år. Ni går med genom att skicka in uppgifter om köp eller leasing av nya lastbilschassier åren 1997 – 2016 på hemsidan som ni finner om man följer denna länk, Lastbilar reklamationer (trucks.claims).
Viktiga framgångar i pågående processer
Ägarna till lastbilar från en mindre europeisk tillverkare som varit med i de inledande processerna ska ha fått eller snart få ut skadestånd från den tillverkaren i enlighet med en förlikningsuppgörelse som konsortiet som driver kraven i två processer i Tyskland ”Financialright” träffat med den utländska tillverkaren.
Köpare av andra märken som redan har anslutit sig till de pågående processerna som Sveriges Åkeriföretag förmedlat kontakterna till har haft viktiga framgångar i Tyskland på senare tid. Detta genom att högre domstolar där avfärdat formella invändningar som Lastbilskartellen gjort mot de skadeståndskrav som åkarnas jurister riktat mot dem.
Det går inte att säga när slutliga domar eller eventuella förlikningar kommer att ha ingåtts. Viktigt att veta är att den som avser lägga ned eller sälja det företag som en gång köpte lastbilar som är intagna i de stora gemensamma skadeståndsmålen kommer ihåg att dessa processer finns och att man vid en försäljning säkerställer att man förbehåller sig rätten till framtida skadeståndsutbetalningar. Alternativt och bättre är att man gör upp med financialright att den berörda företagaren övertar fordringsrätten från sitt gamla företag. Detta för att skadestånd ska ges till den som var åkare när förvärven gjordes långt tidigare.