Nödvändig satsning på infrastruktur och utökat underhåll
Under torsdagen presenterade regeringen sin infrastrukturproposition. Utgångspunkten är att underhållet för det svenska väg- och järnvägsnätet måste stärkas, samtidigt som det behövs investeringar i ny infrastruktur.
För att skapa rätt förutsättningar för den svenska åkerinäringen är det avgörande att Sverige har en väginfrastruktur av hög kvalitet, som är användbar både sommar och vinter. Denna infrastruktur måste bidra till att miljö- och klimatmålen kan uppfyllas och dessutom möta framtidens krav med växande transporter och nya tekniska förutsättningar.
Under Regeringens pressträff om propositionen betonades vikten av mer infrastruktur i Sverige. Budgetramen ökas med drygt 200 miljarder, vilket ger en total ram på 1 171 miljarder under åren 2026–2037. Kostnadskontrollen ska stärkas, och möjligheten att ompröva projekt betonas.
Ökad produktivitet och effektivare upphandlingar lyftes också fram, liksom en satsning på nybyggnad av infrastruktur med 77 miljarder. Regeringen säger sig även vara öppen för att överväga alternativ finansiering för infrastrukturprojekt.
- Sveriges Åkeriföretag ser positivt på den utökade budgetramen för infrastruktur och den ökade satsningen på underhåll, även om den fortfarande utgår från en låg nivå. Det är ett steg i rätt riktning, men behoven överstiger fortfarande budgetramen i propositionen, säger Oscar Hyléen, vd i Sveriges Åkeriföretag.
Regeringens mål är att återta hela underhållsskulden under planperioden samt genomföra infrastruktursatsningar kopplade till säkerhetspolitiska krav och kostnader för omställning till fossilfri verksamhet. Enligt bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlsson bryts nu den negativa trenden av bristande underhåll.
- Att satsa på underhåll av vägnätet är samhällsekonomiskt lönsamt. Det är också viktigt för att möjliggöra längre och tyngre lastbilsekipage i större utsträckning, vilket kan ge betydande effektivitets- och klimatvinster. Sveriges Åkeriföretag har framhållit behoven under en längre tid och nu får vi förhoppningsvis se en förändring, säger Oscar Hyléen.
När riksdagen har fattat beslut om infrastrukturpropositionen kan regeringen fortsätta processen med att utifrån beslutade ekonomiska ramar ta fram och fastställa en ny nationell plan för transportinfrastrukturen för 2026–2037.