digitalisering

Digitalisering

Digitalisering är en drivkraft för förändring och utveckling inom åkerinäringen. Det handlar om att effektivisera processer, skapa bättre lönsamhet och möta framtidens krav med hjälp av ny teknik och innovativa lösningar. Sveriges Åkeriföretag arbetar aktivt för att stötta branschen genom policyutveckling, lagstiftningspåverkan och framtagande av digitala standarder som stärker konkurrenskraften och säkerställer en hållbar utveckling.

Nyckeln till framtidens åkerinäring
Digitalisering är mer än bara en övergång från analoga till digitala verktyg – det är en förändring som genomsyrar hela verksamheten. Det handlar om att använda ny teknik och innovativa lösningar för att skapa en modern, effektiv och flexibel organisation som är redo att möta framtidens krav.

Digitaliseringens roll i åkerinäringen
För åkeriföretagen är digitaliseringen ett strategiskt steg mot att utveckla verksamheten och förbättra kundupplevelsen. I framtiden kommer IT inte bara vara en stödfunktion utan en integrerad del av företagets kärnverksamhet. Det innebär att företag som vill ligga i framkant måste satsa på att stärka sin digitala kompetens internt och säkerställa att ledningen fullt ut förstår potentialen i nya digitala lösningar.

Framgång börjar med människor
Digitalisering är lika mycket en mänsklig som en teknisk resa. Framgångsrika företag investerar inte bara i ny teknik utan även i sina medarbetares kompetens. Förändringarna måste kommuniceras och förankras på alla nivåer i företaget – från ledning till anställda – för att skapa en gemensam förståelse och acceptans för den digitala transformationen.

Modernisera utan att släppa taget om det som fungerar
Att digitalisera innebär inte att överge allt som redan finns på plats. Snarare handlar det om att komplettera och förbättra existerande lösningar med ny teknik. Genom att bygga broar mellan det gamla och det nya skapas en sömlös övergång som stärker företagets kapacitet och konkurrenskraft.

Stärkt konkurrenskraft och utveckling av näringen
Digitalisering handlar om mer än att effektivisera processer – det är ett sätt att skapa tillväxt, förbättra säkerheten och möta nya affärsutmaningar. Denna transformation gör det möjligt för företag att fatta snabbare och mer välgrundade beslut baserat på data, snarare än intuition. Digitalisering kan ge effekt för en effektivare tillsyn och därmed stärka konkurrenskraften på lika villkor.

potential

Möjligheter och potential med digitaliseringen

  • Effektiviserar administration och logistikflöden vilket ger lägre kostnader för transportföretagen.
  • Möjlighet att möta brist på kompetens med stöd av AI och digitalisering.
  • Förbättrad tillsyn och ökad konkurrens på lika villkor.
  • Ökar möjligheterna till samverkan mellan transportföretag och aktörer för bättre lönsamhet.
  • Möjliggöra multimodala transporter.
  • Bättre trafiksäkerhet med digital infrastruktur, möjligheter till effektivt stöd för att finna tillgång till laddningsstationer och rastplatser.
  • Ökade möjligheter att enkelt redovisa hållbarhetsåtgärder i egna verksamheten för såväl myndigheter som i affärsavtal.
  • Samordning av e-CMR och ITS kan öka tillgängligheten till räddningstjänst vid olyckor(e-call).
  • eFTI med elektronisk fraktdokumentation kan öka informationen i realtid till kunden och myndigheter vid tillsyn.
  • Mer sömlös rapportering av exempelvis miljödata.
  • Skapa nya affärsmodeller.

Digitalisering är inte bara ett steg framåt – det är en resa som formar framtiden för hela åkerinäringen. Genom att balansera tekniska innovationer med mänskligt engagemang kan företag skapa en modern och konkurrenskraftig verksamhet som är redo att möta både dagens och morgondagens utmaningar.
Sveriges Åkeriföretag arbetar med utveckling av policys och lagstiftning som lobbyorganisation. Många förordningar och direktiv tas fram inom EU för att sedan implementeras i Sverige. Nedan listas flera som påverkar digitalisering.

lagstiftning

Lagstiftning på området

Dataskyddsförordning GDPR
Dataskyddsförordningen (GDPR) reglerar hur personuppgifter får hanteras, vilket är särskilt viktigt inom digitalisering där stora mängder data behandlas. För åkerinäringen innebär detta att säkerställa att all digital information, exempelvis data från kunder, medarbetare och fordonsövervakningssystem, hanteras på ett säkert och lagenligt sätt.

Fordonsdata – In Vehicle Data Regulation

Denna reglering fokuserar på datadelning och hantering av information från fordon, inklusive autonoma fordon. Det innebär att åkeriföretag måste följa riktlinjer för hur data från fordonen samlas in, delas och används, vilket i sin tur påverkar allt från tekniska lösningar till sekretess och konkurrensvillkor.

Geostaket – Geofencing

Geofencing handlar om att använda digital teknik för att skapa virtuella geografiska gränser, som gör det möjligt att styra fordonsbeteenden i specifika områden. För åkerinäringen kan detta innebära anpassning av rutter, hastighetsbegränsningar och förbättrad säkerhet i tätbebyggda eller miljömässigt känsliga områden.

Smarta färdskrivare – Nästa generation

Nästa generation av smarta färdskrivare kommer med avancerade funktioner för att säkerställa korrekt loggning av kör- och vilotider, vilket stärker både regelefterlevnad och trafiksäkerhet. Den nya tekniken erbjuder också bättre möjligheter för datadelning och tillsyn i realtid.

E-CMR

E-CMR är en digital version av det traditionella fraktdokumentet, vilket underlättar informationshantering och ökar effektiviteten inom transportsektorn. Elektronisk hantering av fraktdokument gör det möjligt att minska pappersarbetet och förbättra spårbarheten av varor under transport.

EFTI-direktiv

EFTI-direktivet syftar till att standardisera och digitalisera informationsutbytet mellan transportföretag och myndigheter inom EU. För åkeriföretag innebär det att man kan leverera och ta emot data elektroniskt, vilket skapar smidigare och snabbare processer, samtidigt som det förbättrar insyn och regelefterlevnad.

Cybersäkerhet – NiS2

NiS2-direktivet ställer högre krav på cybersäkerhet och IT-säkerhetsåtgärder inom kritiska sektorer, inklusive transportsektorn. För åkerinäringen innebär det att företag måste skydda sina digitala system mot hot som dataintrång och cyberattacker, samtidigt som de säkerställer att affärskritisk information är säker och tillgänglig.

Sveriges Åkeriföretag har till viss del varit med och utformat digitala standarder för digitalt informationsutbyte tillsammans med andra branscher. Detta för att aktörer på marknaden kan tala samma digitala språk och struktur i utbyte av affärsdata.

Digitala standarder:
eDelivery: Läs mer här
Peppol: Läs mer här
BEAst: Läs mer här

Lagstiftning inom digitalisering sker oftast på global eller EU nivå. Vi arbetar med policys som en del av IRU International Road Transport Union och NLA Nordic Logistics Association.
www.nla.eu
www.iru.org