Använd pengar från utsläppshandeln till elnätsutbyggnaden

Publicerad 2025-01-20 / 13:18 av Felix.Tiilikainen i Nyheter

Nordic Logistics Association (NLA), Sveriges Åkeriföretags lobbyorganisation i Bryssel, lyfter i en debattartikel i Altinget ett konkret förslag för att påskynda den gröna omställningen av vägtransporter. NLA föreslår att intäkterna från EU:s system för handel med utsläppsrätter (ETS II) används för att finansiera utbyggnaden av elnätet och laddinfrastrukturen.

"Vi har nu en unik möjlighet att hjälpa åkerier att få en bra start i den gröna omställningen", skriver Torsten Laksafoss Holbek, vd för NLA, och pekar på att elnätets kapacitet är avgörande för att göra det möjligt för åkerier att investera i el- och vätgasdrivna lastbilar.

ETS II, som träder i kraft 2027, förväntas generera intäkter på nästan 2 000 miljarder kronor under de första fem åren. NLA framhåller att dessa medel borde användas till att stödja den nödvändiga infrastrukturen för nollutsläppsfordon – snarare än att gå till andra ändamål, som ekonomiskt stöd till hushåll.

Behov av samarbete för omställningen Debattartikeln belyser att utbyggnaden av elnätet kräver samarbete mellan myndigheter, eldistributörer, laddoperatörer och transportnäringen. Att säkerställa laddmöjligheter vid åkeriernas egna terminaler är särskilt prioriterat.

Läs hela debattartikeln på Altinget här.

Vad är Nordic Logistics Association (NLA)?
NLA är Sveriges Åkeriföretags gemensamma lobbyorganisation i Bryssel, som vi driver tillsammans med åkerinäringens branschorganisationer i Danmark (Dansk Transport og Logistik, DTL) och Norge (Norges Lastebileier-Forbund, NLF). SKAL, den finska transport- och logistikföreningen, är associerad medlem. Tillsammans arbetar vi för att säkerställa rättvisa och hållbara villkor för transportbranschen i Norden och EU.