Uppmaning: Påskynda arbetet med mått- och viktdirektivet

Publicerad 2025-01-23 / 07:30 av Charlotta.Nilsson i Nyheter

Frågan om vilka regler som ska styra längre och tyngre fordon i Europa har nu lyfts till förhandling av EU:s ordförandeland Polen. Detta initiativ välkomnas av Nordic Logistics Association (NLA) tillsammans med systerorganisationerna BGL i Tyskland och FNTR i Frankrike. Organisationerna uppmanar alla medlemsländer att påskynda processen för att etablera ett mer flexibelt regelverk. 

Möjligheten att använda tyngre och längre fordon vid gränsöverskridande transporter ses som en nyckel till en mer energieffektiv vägtransportsektor. Färre men större ekipage kan minska antalet fordon på Europas vägar, vilket bidrar till lägre utsläpp, minskad trängsel och en lindring av förarbristen i transportbranschen. Dessutom är det avgörande för att elektriska tunga fordon ska bli konkurrenskraftiga, eftersom högre viktgränser kan kompensera för batteriernas tyngd och ge tekniken en starkare position på marknaden. 

Synen på vilka regler som bör gälla varierar dock mellan EU-länderna. De nordiska länderna förespråkar ofta större flexibilitet kring längre och tyngre fordonskombinationer, medan andra delar av Europa är mer restriktiva. Genom att nu lägga frågan på förhandlingsbordet vill Polen och de samarbetande organisationerna hitta gemensamma lösningar som stärker transportsektorns effektivitet och hållbarhet. 

I en gemensam skrivelse till EU:s 27 medlemsländer uppmanar NLA, BGL och FNTR till samarbete för att konstruktivt arbeta fram regler som gynnar hela den europeiska transportsektorn. 

Läs skrivelsen på NLA:s hemsida.

 
Bakgrund till ändringar i direktivet om fordons mått och vikt 

Europeiska kommissionen presenterade sommaren 2023 förslag till direktiv som ändrar rådets direktiv 96/53/EG om största tillåtna dimensioner i nationell och internationell trafik och högsta tillåtna vikter i internationell trafik för vissa vägfordon som framförs inom EU. Ändringarna ska tydliggöra reglerna för gränsöverskridande transporter med längre och tyngre fordon, främja användningen av utsläppsfria tunga fordon och ensa omfattningen på övervakning av överlaster inom EU. Förslaget innehåller också en ny möjlighet till nationella undantag från reglerna vid kriser. Medlemsländerna har tidigare skickat in remissvar på direktivet. Tidigare ordförandeland gick inte vidare med en revision av direktivet vilket nu Polen gör.