Bankbedrägerier: Ett växande problem och rättsliga utmaningar
Bankbedrägerier fortsätter att utgöra ett omfattande problem för företagare i Sverige. Trots att bedragare blir alltmer sofistikerade i sina metoder, läggs ansvaret för säkerheten i många fall på bankkunderna. Nya rättsfall och dialoger mellan regeringen och bankerna sätter fokus på behovet av skärpt lagstiftning och effektivare säkerhetslösningar. Sveriges Åkeriföretags jurister följer utvecklingen noga och arbetar för att hålla medlemmarna informerade.
Många företag drabbas av omfattande bankbedrägerier där bedragare utger sig för att ringa från bankens säkerhetsavdelning. Ofta påstår de sig ha upptäckt en obehörig transaktion och övertalar företagaren att legitimera sig med BankID eller att ladda ner en app för att skydda sina tillgångar. I själva verket leder detta till att bedragarna får tillgång till företagets konton och kan överföra pengar till andra konton.
Rättsliga prövningar och domar
Nyligen har två domar från Stockholms tingsrätt uppmärksammats, där företag och Konsumentombudsmannen stämt banker för bristande säkerhet i samband med bedrägerier. I båda fallen bedömdes bankerna inte vara skyldiga att ersätta de drabbade, med hänvisning till att bankerna inte hade agerat oaktsamt och att de särskilda villkor bankerna har i avtalen med sina kunder inte ansågs vara oskäliga.
En viktig detalj i ett av fallen, som rörde en konsument, var att kunden själv hade förmåtts att genomföra transaktionerna, vilket enligt tingsrätten därmed inte kunde klassas som en obehörig transaktion. Detta skiljer sig från beslut i andra fall där Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gett kunder rätt när bedragaren direkt genomfört överföringen efter att ha fått tillgång till kundens inloggningsuppgifter.
Regeringens arbete och bankernas åtgärder
Regeringen har tidigare betonat vikten av att stärka skyddet mot bankbedrägerier och har inlett dialoger med bankerna. Svenska Bankföreningen rapporterade i somras att bankerna implementerat flera brottsförebyggande åtgärder, såsom utvecklade system för övervakning av transaktioner, beloppsgränser och tidsfördröjningar vid större betalningar. Dessutom erbjuds kunder möjligheten att lägga till extra kontrollsteg, exempelvis notifieringar eller godkännande av en betrodd person.
Trots detta kvarstår kraven på att bankerna ska ta ett större ansvar för säkerheten och utveckla inbyggda skyddsmekanismer som kan identifiera och förhindra bedrägliga transaktioner i ett tidigare skede.
Sveriges Åkeriföretags roll
Sveriges Åkeriföretags jurister bevakar utvecklingen inom detta område och arbetar för att medlemmarna ska ha tillgång till den senaste informationen om rättsläget. Vi fortsätter att rapportera om nya domar, lagförslag och åtgärder som påverkar företagare och deras säkerhet mot bankbedrägerier.
Petra Eklund Åhlström
petra.eklund.ahlstrom@akeri.se
010-510 54 31
Sandra Popovic
sandra.popovic@akeri.se
010-510 54 33
Fredrik Engström
fredrik.engstrom@akeri.se
010-510 54 32
Fredrik Schroeder
fredrik.schroeder@akeri.se
010-510 54 34
Daniel Botéus
daniel.boteus@akeri.se
010-5105474