Den 1 december avslutas införandeperioden för det nya exportsystemet
Det nya exportsystemet innebär en digital hantering av export och utförsel. Systemet infördes den 1 oktober med en införandeperiod fram till och med den 1 december. Från och med den 2 december ska alla deklarationer och anmälningar lämnas i det nya exportsystemet. Den nya exportprocessen består av uppgiftslämnande i tre steg:
- exportdeklaration
- anmälan av varor till utförseltullkontoret
- anmälan om varors utförsel.
Exportören måste förse rätt aktör med rätt uppgifter. Här behöver aktörerna i utförselprocessen därför ha en kommunikation kring vem som är uppgiftslämnare i de tre stegen.
Läs mer om det nya exportsystemet
Tips! Du kan även delta på vårt webbinarium/dialogmöte med Tullverket den 5 december. EU:s tullmyndigheter och företag inom internationell handel har infört en rad nya deklarationssystem de senaste åren. Tullverket berättar om dessa samt den nya exportprocessen där uppgiftslämning sker i tre steg. Läs mer här.