Åtgärder för korrekta bärighetsklasser i vägdatabasen
Trafikverket har under 2023 och 2024 uppdaterat den Nationella vägdatabasen, NVDB, utifrån vilka lokala trafikföreskrifter som gäller. Tidigare har NVDB inte alltid speglat de lokala trafikföreskrifterna, vilket nu gjort att många vägar återgått till sin ursprungliga bärighetsklass, ofta BK2. Anledningen till sänkningen beror på att kommunerna inte har uppdaterat och föreskrivit lokala trafikföreskrifter vilket ger BK2 som är grundnivå. Sänkningen innebär stora problem för åkerinäringens kunder då tidigare godkända transportupplägg inte längre tillåts.
Gemensam påverkan framåt
För att lösa detta är det viktigt att alla kommuner uppdaterar sina lokala trafikföreskrifter eftersom detta påverkar vilka godstransporter som tillåts på vägarna. Sveriges Åkeriföretag samarbetar med Sveriges Kommuner och Regioner för att påskynda processen och få ut information, och vissa kommuner har påbörjat arbetet.
Vi anser att det inte är rimligt att våra medlemsföretag ska riskera överlast på grund av bristfällig administration hos kommunerna som ändrat förutsättningar över en natt. Detta leder till fler transporter, ökade kostnader och större miljöpåverkan. Vi uppmanar därför kommunerna att agera snabbt, och vi uppmanar även våra medlemsföretag att påverka genom sina nätverk och i sina dialoger med både kommuner och transportköpare.
Bärighetsklasser på vägar och broar
Bärighet beskriver hur tunga fordon en bro eller väg får belastas med. Bärighetsklassen (BK) avgör vilka fordonsvikter som är tillåtna på vägen eller bron. För BK4 finns också särskilda villkor för fordonets utformning. Enskilda vägar är inte klassificerade utan regleras med lokala bestämmelser.
Bärighetsklasser:
- BK1 Max 64 tons bruttovikt tillåts. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
- BK2 Max 51,4 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
- BK3 Max 37,5 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
- BK4 Max 74 tons bruttovikt med oförändrade krav på axeltryck jämfört med BK1, men beroende på fordonets axelavstånd kan tillåten bruttovikt vara lägre.
Nationella vägdatabasen NVDB
NVDB är en av samhällets grunddatabaser. Här finns information om vägnätet, både statliga, kommunala och enskilda vägar, om bland annat vilken hastighetsgräns som gäller för en viss väg eller vilken typ av beläggning eller bärighetsklass vägen har.
Polisens kontroller styrs av uppgifterna i NVDB vilket gör det extra viktigt att databasens uppgifter är korrekta.