Erik Alfredsson, Alfredsson Transport AB 

Bild: Erik Alfredsson

Erik Alfredsson, vd på Alfredsson Transport AB i Norrköping

  • Om medlemsföretaget: Alfredsson Transport AB Grundades 1937 av Ingvar Alfredsson och drivs idag av tredje generationen Erik och Magnus Alfredsson.
  • Typ av transporter: Vi håller på med alla slags transporter från små bud till de allra största, tempererat, tank, in- och utrikes. Det vi saknar är kranbilar.
  • Medlem i Sveriges Åkeriföretags hållbarhetsnätverk sedan: starten 2023
  • Webb: www.alfredssontransport.com

 
Varför är du med i Sveriges Åkeriföretags hållbarhetsnätverk?
– Jag brinner för utveckling och omställning, så för mig var det en naturlig del att tacka ja när frågan kom om jag ville vara med. Här har man möjlighet att både lära sig av andra och vidareförmedla egna erfarenheter.

Hur jobbar ni med hållbarhetsfrågor i företaget?
– Vi har ställt om. Sedan 2018 har vi inte köpt ett enda fossilt fordon, bara gas- och elfordon. Vi mäter ständigt vår påverkan och försöker göra ett så litet fotavtryck vi kan. Vi håller på att bygga en av Sveriges kraftigaste laddstationer för tung trafik, batterilagring och solceller.

Hur långt har ni kommit i det arbetet?
– Jag tycker att vi ligger i framkant. Vi strävar efter att investera i den senaste tekniken för att vara framåtlutade.

Har du något gott exempel som visar på hur man kan arbeta mer hållbart och minska sin klimat- och miljöpåverkan?
– Alltid ha en dialog med kunden, där man kan presentera alternativa förslag på hur man kan tänka för att minimera påverkan av miljön.

Vilken fråga eller vilket projekt inom hållbarhetsområdet jobbar ni med inom ditt företag just nu? 
– Tung laddinfrastruktur, vi bygger 8 st laddplatser med ny tvätthall och utbyggnad av lager.

Vad är extra viktigt att fokusera på i hållbarhetsarbetet?
– Långsiktighet. Försöka jobba tätt med kunder och leverantörer och ha en förståelse för varandras utmaningar i omställningsarbetet.

Om du var klimat -och miljöminister vad är det första du skulle göra för att underlätta för åkerinäringen?  
– Inte hålla på att fladdra med olika skatter och bränslen utan vara långsiktig så att företagen kan vara trygga i sina satsningar i omställningsarbetet.