Emelie Jonsson, ARJ Transport AB
Emelie Jonsson, driftchef på ARJ Transport AB i Skara
- Typ av transporter: Fjärrtransporter för DB Schenker på linjerna Skaraborg-Göteborg och Halmstad
- Medlem i Sveriges Åkeriföretags hållbarhetsnätverk sedan: starten 2023
- Länkar till era kanaler:
Webb: www.arjtransport.se
Sociala medier: ARJ Transport AB | Skara | Facebook
Varför är du med i Sveriges Åkeriföretags hållbarhetsnätverk?
– Jag tycker och tror att detta är en av vår branschs största utmaningar som borde ligga högt upp på många åkeriers agendor. Den utmaningen kräver samverkan, goda exempel och att kunskap samlas in, sammanställs och sprids. Det tror jag att nätverket ska kunna bidra till och därmed underlätta omställning för alla, stora som små åkerier.
Hur jobbar ni med hållbarhetsfrågor i företaget?
– Vi jobbar på att vara välinformerade om vad som händer politiskt och på fordonssidan. Vi väger in hållbarhet när vi köper in nya fordon och försöker ligga i framkant för att testa ny teknik och nya lösningar. Vi är sedan flera år Fair Transport-certifierade och det tycker vi är en bra grundstomme att stå på i hållbarhetsarbetet.
Hur långt har ni kommit i det arbetet?
– Vi har till exempel investerat i två fordon som går på biogas. I vår fastighet har vi investerat i solpaneler på hela taket och vi väntar på att dra igång ett av två planerade 34-metersekipage på Göteborg.
Har du något gott exempel som visar på hur man kan arbeta mer hållbart och minska sin klimat- och miljöpåverkan?
– Har man som vi ett lite mindre åkeri med 10-15 lastbilar så tycker jag att man ska gräva där man står, jobba med sparsam körning, titta på alternativa bränslen till redan investerade fordon, jobba med rutt- och lastoptimering och framförallt jobba med kunderna. Tillsammans är starkare och om man har med sig kunden på lång sikt så minskar även risken för att investera i teknik som ingen efterfrågar eller vill betala för.
Vilken fråga eller vilket projekt inom hållbarhetsområdet jobbar ni med inom ditt företag just nu?
– Just nu är fokus på att få igång våra två 34-metersekipage som ska gå på Göteborg och att byta ut uppvärmningen av vår nyförvärvade fastighet till ett hållbarare alternativ.
Vad är extra viktigt att fokusera på i hållbarhetsarbetet?
– Just nu är det påverkansarbete. Vi åkerier behöver en tydlig riktning så att vi vågar ta hållbara beslut som gör att vi inte riskerar att ta beslut som inte blir ekonomiskt hållbara.
Om du var klimat- och miljöminister, vad är det första du skulle göra för att underlätta för åkerinäringen?
– Se till att ta fram styrmedel för att tydligt främja hållbara drivmedel och hållbar teknik så att transportnäringen vågar satsa på det.