bild på checklista

Säkrare arbetsplatser genom systematiskt arbetsmiljöarbete

Publicerad 2024-09-18 / 15:25 av Malin.carlsson i Nyheter

Arbetsmiljöverket har identifierat brister inom transportbranschen vid lastning och lossning på byggarbetsplatser. Sveriges Åkeriföretag vill betona vikten av att du som arbetsgivare bedriver ett aktivt arbetsmiljöarbete för att minska risker för olyckor och ohälsa hos såväl egna anställda som andra i omgivningen. Om ditt företag har brister i arbetsmiljöarbetet kan det också få andra konsekvenser för dig som ägare till verksamheten.

Transportbranschen är tyvärr inte förskonad från arbetsplatsolyckor. Många olyckor hade dock kunnat förhindras genom ett systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). Som arbetsgivare ska man undersöka arbetsmiljön, genomföra de åtgärder som krävs för att minska eller ta bort risker och sedan följa upp verksamheten för att förebygga olyckor och ohälsa. Som arbetsgivare är du ytterst ansvarig för dina anställdas arbetsmiljö.

Arbetsgivaren ska se till att alla arbetstagare har tillräckliga kunskaper om arbetet och riskerna i arbetet för att ohälsa och olycksfall ska kunna förebyggas och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. Arbetsgivaren kan ge arbetstagarna kunskaper om arbetsmiljön genom att erbjuda utbildningar och genom att låta dem delta i arbetsmiljöarbetet.

Arbetsgivaren ska även regelbundet undersöka arbetsmiljöförhållandena för att bedöma risker för ohälsa och olycksfall i arbetet och hur dessa risker kan undvikas. När ändringar i verksamheten planeras ska arbetsgivaren undersöka om ändringarna medför risker för ohälsa eller olycksfall och bedöma dessa. Du behöver följa upp att de anställda utför sina arbetsuppgifter på rätt sätt.
Dagliga undersökningar, planerade skyddsronder, mätningar, intervjuer och andra inventeringar av problem är exempel på hur undersökningar och riskbedömningar kan göras regelbundet. Riskbedömningar ska alltid dokumenteras skriftligt. Av dokumentationen ska det framgå vilka riskerna är och om de är allvarliga. 

De brister Arbetsmiljöverket noterat när det gäller arbetsmiljöarbete inom transportbranschen vid lastning och lossning på byggarbetsplatser är till stor del att arbetsmoment inte har riskbedömts på rätt sätt (se Arbetsmiljöverkets rapport Ett tryggt arbetsliv. Systematiskt arbetsmiljöarbete och säkerhetskultur 2024-09-03, nr 2022/010803). 

Tips på hur du kan undvika ohälsa och olycksfall på din arbetsplats

  • Se till att du har ett systematiskt arbetsmiljöarbete och att kraven i AFS 2001:1 är uppfyllda (ersätts av AFS 2023:1 från och med den 1 januari 2025). 
  • Säkerställ att det inte utförs annat arbete på arbetsplatsen med särskilda krav på riskbedömning. Koordinera arbetsmiljöansvar med kunder.
  • Ha en stående punkt på medarbetarmöten där arbetsmiljöfrågor diskuteras. Involvera skyddsombuden.
  • Kontakta Arbetsmiljöverket! Det går att rådfråga dem anonymt om man inte vill uppge sitt namn eller varifrån man ringer. 
  • Arbetsmiljöverket har mycket information och bra råd på sin hemsida om vilka skyldigheter man har som arbetsgivare och hur man följer lagstiftningens krav. Ett besök eller en sökning på verkets hemsida kommer inte att leda till att de kontaktar dig. Läs mer här om Systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM
  • TYA erbjuder verktyget SMA-guiden för att förenkla företagets systematiska arbetsmilöarbete. SAM-guiden - TYA
  • Genom att certifiera sitt företag enligt Fair Transport får man flera viktiga dokument som rör arbetsmiljöarbetet på plats. Är ert företag ännu inte certifierade enligt Fair Transport, se till att göra det på https://fairtransport.se
  • Välkommen att kontakta SÅ Juridik på juridik@akeri.se eller ring 010-510 54 00 om du har några frågor eller funderingar.


Vad säger lagstiftningen?

Arbetsmiljölagen (3 kap.) ställer krav på att arbetsgivaren vidtar alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall. Utgångspunkt är att allt som kan leda till ohälsa eller olycksfall ska ändras eller ersättas så att risken för ohälsa eller olycksfall undanröjs.

Lagen ställer också krav på att arbetsgivaren systematiskt ska planera, leda och kontrollera verksamheten på ett sätt som leder till att arbetsmiljön uppfyller föreskrivna krav på en god arbetsmiljö. Arbetsgivaren ska alltså utreda arbetsskador, fortlöpande undersöka riskerna i verksamheten och vidta de åtgärder som föranleds av detta. Åtgärder som inte kan vidtas omedelbart ska tidsplaneras. Arbetsgivaren ska i den utsträckning verksamheten kräver dokumentera arbetsmiljön och arbetet med denna. Handlingsplaner ska därvid upprättas. 

Enligt arbetsmiljölagen ska de som bedriver verksamhet, eller arbetar på gemensamt arbetsställe, samråda och gemensamt verka för att åstadkomma tillfredsställande arbetsförhållanden, t ex att ha en gemensam skyddsorganisation. Detta innebär att du som arbetsgivare kan behöva samråda med andra verksamhetsutövare. 

Som ett komplement till lagstiftningen finns föreskrifter som Arbetsmiljöverket har tagit fram. I dessa beskrivs hur arbetsmiljöarbetet ska gå till på ett mer detaljerat sätt. I föreskriften Systematiskt arbetsmiljöarbete AFS 2001:1 beskrivs de skyldigheter alla arbetsgivare har (från och med den 1 januari 2025 ersätts denna föreskrift med en ny, uppdaterad föreskrift, AFS 2023:1. Det är dock inte någon större förändring i innehållet).

Om det värsta inträffar och en anställd skadar sig på arbetsplatsen gör polis och åklagare en bedömning av om det kan ha begåtts ett arbetsmiljöbrott. Det är därför viktigt att du som arbetsgivare bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete och att du i din verksamhet följer aktuella lagar och föreskrifter.